وزارت مالیه: جمع آوری ۵ میلیارد افغانی عواید در ۱۳ روز

توسطفریدون حسنی

شهریور ۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

وزارت مالیه اعلام کرده است که از تاریخ ۱۷ الی ۳۰ اسد سال مالی جاری۵ میلیارد و ۵۴۴ میلیون افغانی عواید ملی جمع آوری شده است.

وزارت مالیه امروز یک‌شنبه (۲سنبله) گفته است که از مجموع ۵ میلیارد و ۵۴۴ میلیون افغانی عواید جمع آوری شده ۴۰۱ میلیون از مستوفیت ها، ۶۹۴ میلون افغانی از عواید مالیاتی، یک میلیارد ۳۳۴ میلیون افغانی از عواید غیر مالیاتی و ۳ میلیارد۱۱۶ میلیون افغانی از بخش گمرکات بدست آمده است.

براساس اعلامیه وزارت مالیه از ابتدای سال مالی الی اکنون مبلغ ۱۰۳ میلیارد و ۷۲۹ میلیون افغانی عواید ملی جمع آوری شده است.

این وزارت تاکید کرده که از آغاز سال مالی الی ۱ سنبله (روز گذشته) ۶۳ میلیارد افغانی معادل ۳۸ درصد بودجه انکشافی و ۱۶۲.۶ میلیارد معادل ۵۳ درصد بودجه عادی به مصرف رسیده که در مجموع ۲۲۵.۶ میلیارد افغانی معادل ۴۸ درصد مجموع بودجه ملی را تشکیل می دهد.

کاهش عواید ناشی از شیوع ویروس کرونا

این در حالی است که پیش از این وزارت مالیه گفته بود که شیوع ویروس کرونا بر جمع آوری عواید از سوی این وزارت تاثیر منفی گذاشته و عواید این وزارت کاهش داشته است.

این وزارت بسته بودن گمرک‌ها و کاهش فعالیت‌های اقتصادی به دلیل ویروس کرونا را دلیل کاهش درآمد عواید وزارت مالیه خوانده بود.

بر اساس پیش بینی ها انتظار می‌رفت افغانستان در سال ۱۳۹۹، از گمرک‌ها و دیگر منبع‌های درآمدی ۲۰۹ میلیارد افغانی گردآوری کند، اما در شش ماه میزان درآمدهای حکومت به ۷۷ میلیارد افغانی می‌رسد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *