واکنش افغانستان به اقدام پاکستان؛ وزارت خارجه: تحریم طالبان «انکشاف مهم» است

توسطفریدون حسنی

شهریور ۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

وزارت خارجه افغانستان در واکنش به اقدام پاکستان مبنی بر وضع تعزیرات بر شماری از رهبران طالبان آن را «انکشاف مهم» خوانده است.

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه امروز یک‌شنبه (۲سنبله) در پیام ویدیویی گفته است: «اعلامیه وزارت خارجه پاکستان در تطبیق تعزیرات بالای طالبان با نظرداشت قطعنامه ملل متحد این یک انکشاف مهم است.»

هیواد تاکید کرده وزارت خارجه اعلامیه پاکستان را مطالعه می کند و پس از ارزیابی همه جانبه نتیجه گیری آن را با رسانه ها در میان می گذارد.

گشایش گذرگاه های پاکستان با افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفته که گذرگاه غلام خان در امتداد خظ فرضی دیورند در ولایت خوست و گذرگاه اسپین بولدک در ولایت قندهار به روی رفت و آمد ها باز شده است.

او خاطرنشان کرد که گشایش گذرگاه غلام خان در انکشاف تجارت میان افغانستان و پاکستان نقش مهم دارد.

به گفته هیواد در جریان دو روز گذشته ۱۰۰ هزار شهروند و تعدادی زیادی موتر حامل مواد تجارتی از گذرگاه اسپین بولدک عبور کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد مهاجرین افغانستان در ایران گفته که کار روی تثبت هویت آنان در چهار مرکز آغاز شده و به زودی مرکز پنجم آن نیز در یکی از ولایت های که مهاحرین افغان در ان حضور دارند آغاز می شود.

وضع تعزیرات پاکستان بالای رهبران طالبان

وزارت خارجه افغانستان در حالی وضع تعزیرات از سوی پاکستان بالای شماری از رهبران طالبان را «انکشاف مهم» می داند که افغانستان همواره پاکستان را حامی طالبان و پناهگاه امن برای این گروه می داند.

وزارت خارجه پاکستان به تاریخ ۳۰ اسد اعلام کرده است که دولت پاکستان در راستای تعهداتش به کارگروه ویژه اقدام مالی «fatf» شماری از اعضای رهبری طالبان را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

وزارت خارجه پاکستان تاکید کرده که ملاعبدالغنی برادر، معاون رهبر طالبان و رئیس دفتر این گروه در دوحه قطر و سراج الدین حقانی، رهبر فعلی شبکه حقانی همراه با ۱۰۵ تن از اعضای ارشد گروه طالبان را در فهرست تعزیرات و محدودیت‌های مالی قرار گرفته و براساس آن دارایی‌های این افراد ضبط می‌شود و محدودیت سفر و حق حمل اسحله را نخواهند داشت.

این اقدام پاکستان در حالی صورت گرفته است که دولت افغانستان و گروه طالبان در آستانه مذاکرات بین الافغانی صلح قرار دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *