جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
12 بازدید

ترس از فاطمیون؛ نفرت از هزاره های که در هیچ کجای جنگ و سیاست افغانستان نیستند

خواندن 7 دقیقه
3.8
(6)

در شرایطی که حکومت افغانستان درگیر چگونگی شروع مذاکرات‌ صلح بین الافغانی با گروه طالبان در قطر است و نزدیک به پنج هزار زندانی طالبان را بدون هیچ‌گونه محاکمه و تضمین رها ساخته است، یکی از رهبران طالبان در میدان جنگ با توهین به مذهب بخشی از مردم افغانستان، هشدار می‌دهد که همچون گذشته دست به نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی خواهد زد. چنانچه اخیراً ویب‌سایت خبری «ایران وایر» مصاحبه‌ی اختصاصی با «ملا عبدالمنان نیازی» یکی از رهبران طالبان در حوزه غرب افغانستان داشته است، در این مصاحبه ملا نیازی به همه‌ی هزاره‌ها هّشدار می‌دهد که در صورت همکاری با «لشکر فاطمیون» خانه‌های شان را می‌سوزاند.

ملا نیازی که اکنون به حیث معاون سیاسی گروه طالبان انشعابی شاخه ملا رسول در غرب افغانستان فعالیت دارد، در بخشی از صحبت‌هایش به هزاره‌ها هشدار می‌دهد و در عین‌حال با توهین به مذهب شیعه که آن را مذهب دروغین می‌خواند، می‌گوید: «به این سیلاب ناپایان که خود شان را انداخته‌اند، مردم هزاره هستند. این‌ها بسیار با حالت بی‌چارگی با همان مذهب دروغینی که دارند، این‌ها را فریب می‌دهند و به کشورهای مختلف روان می‌کنند، در مقابل پول بسیار اندکی. من به آن‌ها اعلام می‌کنم که افغانستان سرنوشت ندارند، اگر افغانستان سرنوشت و رهبریت می‌داشت، این مردم افغانستان در حالت بی‌سرنوشتی در کشورهای دیگر کشته نمی‌شدند. من برای شان اعلام می‌کنم که افراد و بچه‌های خود را برگردانید و در این پروژه خود را استعمال نکنید. اگر من در اینجا فاطمیون را بگیرم، داخل آتش می‌سوزانم و کسی دیگر نه استخوان آ‌ن‌ها را می‌بیند و نه گوشت‌شان را.»

یادآوری از گذشته

ملا نیازی به نوعی حوادث تاریخی گذشته را که در آن هزاره‌ها قتل‌عام شده و از سوی حکومت‌های وقت نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی صورت گرفته، یادآوری می‌کند و به طور واضح هشدار می‌دهد که تاریخ جنایت‌ها، نسل‌کسی و پاک‌سازی قومی در حق هزاره‌ها دوباره تکرار خواهد شد. چنانچه از صحبت‌های او پیدا است، با ترس از لشکر فاطمیون، به ورود آن‌ها به خاک افغانستان حساسیت نشان داده و به طور مبالغه‌آمیز می‌گوید که؛ در هر شب و روز بیش از 100 تن از اعضای لشکر فاطمیون و مأموران سپاه پاسداران ایران را در مناطق مرزی افغانستان می‌کشند. در حالی‌که برخی بر این عقیده اند که شاخه‌ی انشعابی طالبان به رهبری ملا رسول که ملا نیازی معاونت سیاسی آن گروه را بر عهده دارد، از سوی ایران حمایت می‌شود تا با خشونت‌های شان منافع ایران را در افغانستان تأمین نمایند.

ملا نیازی در صحبت‌هایش با یادآوری از تاریخ و گذشته‌ی تاریک و مملو از جنایت می‌گوید: «برای مردم هزاره اعلام می‌کنم که شما به آن مثابه نیستید که به خاطر اهداف دشمنی ایران در داخل افغانستان جای پیدا کنید. اینجا سوریه نیست، اینجا عراق نیست، اینجا افغانستان است، خانه خانه‌ی تان را مردم افغانستان به آتش می‌کشانند. حالا به خاطر حس دوستی و وطنداری همرای تان احترام قایل هستند، به خاطری‌که از این وطن هستید. اما، اگر این پروسه سیاسی و پروسه مرموز دشمنی تان با افغان‌ها ثابت شود، مثلی‌که در تاریخ افغانستان شما زده شدید، باز هم زده می‌شوید.»

منظور و هدف ملا نیازی از این‌ سخن که هزاره‌ها در تاریخ افغانستان زده شده است، همان جنایت‌ها، قتل‌عام، نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی در زمان عبدالرحمان خان و بعد تکرار آن در زمان امارت اسلامی طالبان است. ملا عبدالمنان نیازی که در زمان امارت طالبان به حیث والی هرات و والی بلخ کار کرده است، در جریان جنگ‌ مزار شریف جمله‌ی مشهوری را یادگار گذاشته، چنانچه او گفته بود: «تاجیک‌ها به تاجیکستان بروند، اوزبیک‌ها به اوزبیکستان و هزاره‌ها به قبرستان بروند.» گزارش ها می رساند که او در قضیه‌ی «زنده پوست کندن هزاره‌ها در منطقه‌ی قزل‌آباد مزار شریف» نقش داشته و تعداد بی‌شمار مردم عادی از قوم هزاره را در مزار شریف به قتل رسانده بود. با این‌حال، به نظر می‌رسد که او بیش‌تر از هر کسی دیگر و بیش‌تر از حکومت افغانستان از بازگشت نیروهای فاطمیون به افغانستان هراس دارد.

لشکر فاطمیون

لشکر فاطمیون بخشی از نیروهای سپاه قدس، شاخه‌ی بیرون مرزی سپاه پاسداران ایران است. لشکر فاطمیون متشکل از مهاجران افغانستان در ایران هستند که از سوی سپاه قدس بر علیه گروه دولت اسلامی عراق و شام(داعش) در سوریه بسیج شدند. در گزارشی که از سوی «انستیتوت مطالعات خاورمیانه» در واشنگتن در سال ۱۳۹۷ منتشر شد، به وجود آمدن لشکر فاطمیون را در سال ۱۳۹۴ ذکر کرده که از ادغام نیروهای تیپ ابوذر در زمان جنگ ایران و عراق و نیروهای مجاهدین افغانستان زیر نظر سپاه ایران شکل گرفته بود. اما در یک گزارش دیگر از روزنامه کیهان، منشاء گروه فاطمیون را گروه «سپاه محمد» ذکر کرده که در زمان جنگ ایران و عراق جنگیده بودند و پس از آن در دهه ۱۹۹۰ برای مبارزه با گروه طالبان به افغانستان بازگشتند. اما پس از حملات نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان و سقوط امارت طالبان، به دلیل ترس از پی‌گرد دولت جدید و آمریکایی‌ها، سپاه محمد منحل شد؛ تا این‌که جنگ سوریه شدت گرفت و جنگجویان سپاه محمد در شهر مشهد گردهم آمدند و با فرماندهی «علی‌رضا توسلی» در سال 1392 برای «دفاع از حرم بی‌بی زینب» در دمشق به سوریه فرستاده شدند.

با آن‌که دولت ایران در نخست این مسئله را پنهان می‌کرد، اما در هفته‌ی که گذشت، روز بیست و چهارم اسد سال جاری، برای اولین‌بار همایش بین‌المللی لشکر فاطمیون را در مشهد برگزار کرد، که در آن برخی از خانواده‌ها کشته‌شدگان سربازان فاطمیون در جنگ سوریه نیز حضور یافته بودند و از فرماندهان و دستاوردهای فاطمیون در جنگ سوریه از سوی حکومت ایران گرامی‌داشت صورت گرفت. با این‌حال، تاکنون آمار مشخص وجود ندارد که تعداد نیروهای لشکر فاطمیون چقدر است، اما برخی از رسانه‌ها در گزارش‌های شان به نقل از مقام‌های سپاه پاسداران، تعداد نیروهای فاطمیون را بین ۲۵ تا ۳۰ هزار مهاجر افغانستانی عنوان کرده اند، که در این میان آمار کشته‌شدگان آن نیز معلوم نیست. در عین حال مشخص نیست که چه تعداد از آن‌ها از جنگ سوریه به ایران یا از ایران به افغانستان بازگشته و از جنگ دست کشیده اند.

به باور بسیاری ها لشکر فاطمیون که به نیروهای «مدافعین حرم» نیز شهرت دارند، با شعار دفاع از حرم، در واقع به دلیل مشکلات اقتصادی به جنگ سوریه رفته بودند. از آنجایی که تحریم‌هاق اقتصادی وضعیت اقتصادی مهاجران افغانستان در ایران را نسبت به گذشته بدتر کرده بود، رفتن به جنگ سوریه و وعده های که در این زمینه از سوی دولت ایران داده شده بود، نوعی امیدواری به حساب می‌رفت که پس از بازگشت از جنگ شاید در شرایط بهتری زندگی کنند. اما واقعیت این بود که بخش زیادی از مهاجران که آموزش نظامی ندیده بودند و به لحاظ سنی نیز از تجربه جنگ برخوردار نبودند، زنده به ایران یا افغانستان برنگشتند. با این‌حال، لشکر فاطمیون همچون واقعیت تلخی که زندگی بسیاری از خانواده‌های مهاجران را متأثر ساخته است، این روزها بهانه‌ی برای نفرت‌پراکنی و تازه شدن کینه‌های کهنه در داخل افغانستان نیز شده است. چنانچه در اوایل سال جاری، برخی از رسانه‌های خصوصی در افغانستان با نشر پرچم‌ لشکر فاطمیون در کنار پرچم داعش در روی نقشه افغانستان، فعالیت‌های فاطمیون در افغانستان را همچون فعالیت‌های تروریستی گروه داعش در افغانستان معرفی نموده بودند، در حالی‌که تاکنون هیچ نوع فعالیتی از نیروهای فاطمیون در افغانستان از سوی مراجع رسمی و دولتی گزارش نشده و هیچ نوع شواهدی از حضور نیروهای فاطمیون در افغانستان مشاهده نشده است. با این‌حال، همواره شهروندان عادی هزاره در افغانستان مورد بی‌مهری دولت و حکومت افغانستان قرار گرفته و از سوی دیگر گروه‌های تروریستی مثل داعش و طالبان مردم عادی را مورد حملات تروریستی و انتحاری قرار داده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد آرا: 6

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان