۸ راهکار که به طور طبیعی هورمون ها را متعادل کنیم

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۲۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مرداد ۲۷, ۱۳۹۹

هورمون‌ها تأثیرات عمقی بر سلامت روحی، جسمی و عاطفی ما دارند.

این پیام‌رسان‌های شیمیایی در کنترل اشتها، وزن و روحیه و بسیاری دیگر نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

به طور معمول، غدد درون‌ریز مقدار دقیق هورمون‌های مورد نیاز برای فرآیندهای مختلف بدن را تولید می‌کنند. اما عدم تعادل هورمونی با سبک زندگی تند و سریع امروزی به طور فزاینده‌ای رایج شده است. به علاوه، برخی هورمون‌ها با افزایش سن کاهش می‌یابد. در این نوشتار با ۸ راهکار طبیعی برای متعادل کردن هورمون‌ها آشنا می‌شویم.

۱. متعادل کردن هورمون ها؛ مصرف پروتئین کافی

تحقیقات (۱،۲) نشان داده‌اند که خوردن پروتئین سطح گرلین “هورمون گرسنگی” را کاهش می‌دهد و تولید هورمون‌هایی را که به شما کمک می‌کنند احساس سیری کنید، افزایش می‌دهد.

مطلب مرتبط: ۱۱ نشانه عدم تعادل هورمونی که هر زنی باید بداند

۲. ورزش منظم

فعالیت فیزیکی به شدت روی سلامت هورمونی تاثیرگذار است. مهم‌ترین مزیت ورزش تاثیر آن در کاهش سطح انسولین و افزایش حساسیت به انسولین است.

انسولین هورمونی است که عملکردهای مختلفی دارد. از جمله اینکه به سلول‌ها اجازه می دهد قند و اسیدهای آمینه را از جریان خون بگیرند تا برای انرژی و حفظ عضلات استفاده شود.

مطلب مرتبط: ۹ شیوه که انگیزه ورزش کردن را در خود تقویت کنید

۳. پرهیز از مصرف قند و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده

ثابت شده (۱،۲) که رژیم‌های غذایی حاوی قند و کربوهیدرات تصفیه‌شده باعث مقاومت به انسولین می‌شوند. پرهیز از این غذاها و کاهش مصرف کلی کربوهیدرات ممکن است باعث کاهش انسولین و افزایش حساسیت به انسولین شود.

مطلب مرتبط: ۳ توصیه که سالم تر غذا بخوریم

۴. متعادل کردن هورمون ها؛ مدیریت استرس

استرس می‌تواند تاثیر بسیار بدی روی هورمون‌ها دشاته باشد. یکی از هورمون‌های اصلی تحت تأثیر استرس کورتیزول، یا همان “هورمون استرس” است که به بدن کمک می‌کند در طولانی مدت با استرس مقابله کند. اما بالا رفتن سطح آن به صورت مزمن، تاثیر منفی روی سلامتی دارد.

درگیر شدن در فعالیت‌های کاهش‌دهنده استرس مانند گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش می تواند به عادی‌سازی سطح هورمون استرس کورتیزول کمک کند.

مطلب مرتبط: از کاهش وزن تا کاهش درد؛ ۷ فایده بی نظیر موسیقی برای سلامتی

۵. مصرف چربی‌های سالم

گنجاندن چربی‌های طبیعی سالم در رژیم غذایی و پرهیز از چربی‌های ترانس می‌تواند به کاهش مقاومت به انسولین و تحریک تولید هورمون‌هایی که در کنترل اشتها نقش دارند، کمک کند (۱،۲).

مطلب مرتبط: علم چه می گوید؛ ۱۲ روش کاهش گرسنگی و اشتها

۶. پرهیز از کم‌خوری و پرخوری

ثابت شده که پرخوری باعث افزایش سطح انسولین و کاهش حساسیت به انسولین می‌شود (۱،۲). از سویی، کاهش بیش از حد کالری نیز می‌تواند سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول را افزایش دهد، روندی که باعث افزایش وزن می‌شود.

مطلب مرتبط: از کاهش استرس تا سلامت پوست؛ ۱۳ فایده دوش آب سرد برای سلامتی

۷. نوشیدن چای سبز

چای سبز با افزایش حساسیت به انسولین و پایین آمدن انسولین برای افرادی که اضافه وزن دارند، چاق یا مبتلا به دیابت هستند مرتبط است (۱،۲).

مطلب مرتبط: ۷ خاصیت چای سبز، سالم ترین نوشیدنی جهان

۸. متعادل کردن هورمون ها؛ خواب کافی و باکیفیت

ثابت شده که (۱،۲) خواب ناکافی یا بی‌کیفیت باعث کاهش هورمون‌های سیری، افزایش هورمون‌های گرسنگی و استرس، کاهش هورمون رشد و افزایش مقاومت به انسولین می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *