جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

افزایش انفجار ماین ها در آستانه مذاکرات بین الافغانی؛ هیچ گروهی مسوولیت نمی گیرد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

همزمان با نزدیک شدن به مذاکرات بین الافغانی در ماه ها و هفته های اخیر حملات انفجاری و به‌کارگیری از ماین‌های مقناطیسی کابل و شماری از شهرهای دیگر افغانستان افزایش یافته است. این ماین ها عمدتا در وسایط نظامی و غیرنظامی دولتی در مراکز شهرها از جمله کابل نصب شده و در نقاط مختلف انفجار داده می‌شوند.

در آخرین موارد آن حوالی صبح امروز پنجشنبه (۲۳اسد) یک موتر نوع فولدر غیرنظامیان با ماین کنار جاده ای در منطقه «زلخان» ولسوالی پنجوایی قندهار برخورد کرده که در نتیجه آن ۴ تن بشمول یک کودک و سه زن کشته و ۶ تن دیگر بشمول چهار کودک، یک زن و یک مرد زخمی شده اند.

ناوقت شام گذشته نیز مواد انفجاری جاسازی شده در یک عراده واسطه زرنج در مربوطات ناحیه چهارم مرکز شهر فراه، حین عبور یکعراده واسطه رنجر پولیس انفجار کرد که به گفته سخنگوی وزارت داخله در نتیجه آن چهار پولیس کشته و ۲۲ تن دیگر زخمی شدند.

شهر کابل نیز در هفته های اخیر به طور اوسط شاهد یک انفجار و با خنثی سازی ماین های جاسازی شده و مقناطیسی است اما وزارت داخله می گوید این انفجارات در چند روز گذشته نسبت به قبل کاهش داشته است.

هرچند هیچ گروهی مسوولیت این انفجار ها را به عهده نمی گیرد اما وزارت داخله می گوید این انفجار ها از سوی شبکه های جرمی و گروه طالبان صورت می گیرد.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله امروز پنجشنبه به خبرنامه گفت: «در قسمت انفجارات مخصوصا ماین های مقناطیسی که در افغانستان مخصوصا در کابل رخ داده موجی از خشونت های است که به لحاظ روانی از طرف دشمنان مردم افغانستان انجام می شود.»

طالبان عامل این انفجارات است

هرچند گروه طالبان مسوولیت هیچ یک از این رویداد ها را به صورت رسمی برعهده نگرفته اما آرین می افزاید که گروه طالبان و گروه های تروریستی دیگر در این انفحارات دست دارند.

سخنگوی وزارت داخله تاکید کرد که تعدادی زیادی از ماین های مقناطسی در هفته های اخیر خنثی شده و بعضی شبکه های که به صورت مستقیم در این انفجارها دست داشتند بازداشت شده اند.

آرین خاطرنشان کرد که انفجارات کاهش یافته و تلاش ها جریان دارد تا شبکه ها و افرادی که در این حملات دست دارند بازداشت شوند.

او تصریح کرد افزایش انفجارها نتیجه موج خشونت های است که از سوی طالبان به عنوان گروهی که چتر کلان  این خشونت ها را ایجاد کرده صورت گرفته است.

کشته و زخمی شدند ۱۷۵ غیرنظامی در دوهفته گذشته

سخنگوی وزارت داخله در ادامه گفت که در دو هفته گذشته پس از کاهش خشونت ها در سراسر افغانسان ۸۰ تن کشته و ۹۵  تن دیگر زخمی شده اند.

 به گفته او تنها در ماه گذشته ۲۰۰ حلقه ماین در سراسر افغانتسان خنثی شده است.

تلاش برای تغییر وضعیت

وزارت داخله اخیرا طرح میثاق امنیتی بمنظور جلوگیری از این رویداد های امنیتی و کاهش جرایم با همکاری مردم را اعلان کرد اما سخنگوی وزارت داخله می گوید طرح میثاق امنیتی در کابل نتیجه مثبت داده و در مناطق با جرایم بالا، حوادث و فعالیت های مجرمانه متوقف شده است.

آرین خاطرنشان کرد که پس از این طرح  میثاق امنیتی به زودی در ولایت هرات تطبیق می شود و تلاش بر این است که وضعیت در این ولایت نیز تغییر کند.

از سوی هم شورای امنیت ملی در خبرنامه ای گفته است که در جلسه روز گذشته رهبری سکتور امنیتی روی تامین امنیت شاهراه‌ها و جلوگیری از حمله‌های تروریستی به وسیله ماین مقناطیسی گفتگو شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان