۹ ماده غذایی که شریان ها را به طور طبیعی باز می‌کنند

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۲۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مرداد ۲۲, ۱۳۹۹

سرخرگ‌ها عروق خونی هستند که مواد مغذی و اکسیژن را از قلب به اعضای دیگر بدن منتقل می‌کنند. اگر سرخرگ‌ها گرفتگی داشته باشند، ممکن است به بیماری‌های جدی قلبی-عروقی مبتلا شوید. بنابراین، مهم است که آنها را از طریق رژیم غذایی مفید، ورزش منظم و یک سبک زندگی خوب، سالم نگه دارید. در این نوشتار با ۹ ماده غذایی آشنا می‌شویم که شریان ها را به طور طبیعی باز می‌کنند.

۱- سیب

دانشمندان دانشگاه ایالتی اوهایو کشف کردند که سیب می‌تواند از ایجاد پلاک در عروق جلوگیری کند. این متخصصان گفتند که خوردن یک سیب در روز حداقل به مدت چهار هفته می‌تواند کلسترول بد را تا 40 درصد کاهش دهد.

2- باز کردن شریان ها؛ ماهی‌های چرب

ماهی‌های دارای گوشت چرب حاوی چربی‌های سالم هستند که می‌توانند شریان‌ها را باز کنند. این چربی‌های سالم به اسیدهای چرب امگا 3 نیز معروف هستند که در کاهش التهاب در رگ‌های خونی و همچنین جلوگیری از لخته شدن خون و فشار خون بالا موثرند. انجمن قلب آمریکا (AHA) پیشنهاد می‌کند حداقل هفته ای 2 بار ماهی چرب پخته یا کبابی بخورید تا از تشکیل پلاک در شریان‌ها کاسته شود.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده خوراکی که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کنند

۳- آووکادو

کارشناسان توصیه می‌کنند کره و خامه، مایونز و سس سالاد را فقط با یک ماده جایگزین کنید: آووکادو. یک مطالعه منتشر شده در مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده نشان داد که مصرف روزانه آووکادو می‌تواند کلسترول بد را تا 11 تا 22 درصد کاهش دهد.

۴- بروکلی

ویتامین K موجود در کلم بروکلی است که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. کلم بروکلی سرشار از فیبر است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. این ماده خوراکی همچنین فشار ناشی از ایجاد پلاک و LDL را در دیواره شریانی کاهش می‌دهد.

۵- باز کردن شریان ها؛ قهوه

یک مطالعه نشان داده‌است که قهوه اثرات مثبتی روی سلامت قلب و عروق دارد. اگر روزانه ۲۳۰ تا ۴۶۰ میلی‌لیتر قهوه بنوشید، به باز شدن عروق کمک کرده و خطر بیماری قلبی را 20 درصد کاهش می‌دهید.

مطلب مرتبط: چای یا قهوه؛ کدام یک سالم تر است؟

۶- مغزیات (آجیل)

مغزیات سرشار از اسید آلفا لینولئیک (ALA)، ویتامین E، چربی‌های غیراشباع، پروتئین و فیبر هستند و می‌توانند التهاب را در رگ‌های خونی کاهش داده، به پاکسازی آن‌ها به طور طبیعی کمک کنند.

۷- پالک (اسفناج)

به گزارش Circulation، خوردن یک وعده پالک در روز می‌تواند سطح هوموسیستئین را که با بیماری‌های قلبی مانند تصلب شرایین مرتبط بوده است، کاهش دهد.

مطلب مرتبط: ۷ ماده غذایی که خواص ضد سرطانی دارند

۸- تربوز (هندوانه)

این میوه سرشار از ال-سیترولین است، نوعی اسید آمینه که به باز کردن شریان‌ها کمک می‌کند. هندوانه همچنین منبع طبیعی غنی از اکسید نیتریک است که قلب برای فشار خون پایین‌تر و رگ‌های بازتر نیاز دارد.

۹- مرکبات

مالته (پرتقال) و سایر مرکبات حاوی پکتین هستند که شریان‌ها را پاکسازی می‌کند. طبق گفته دانشکده پزشکی هاروارد، پکتین نوعی فیبر است که باعث کاهش کلسترول بد در بدن نیز می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *