جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

چالش تازه صحی؛ واقعات مثبت پولیو در افغانستان افزایش یافته است

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

مسوولان صحی در قندهار تایید می کنند که واقعات مثبت پولیو در حوزه جنوب افزایش یافته و به تازگی سه واقعه جدید در این حوزه ثبت شده است.

عبدالقیوم پخلا، مسوول مرکز عملیاتی مبارزه با ویروس پولیو در حوزه‌ی جنوب امروز چهارشنبه (۲۲اسد) به خبرنامه گفت سه واقعه جدید پولیو روز گذشته در جنوب افغانستان ثبت شده است.

پخلا افزود این واقعات جدید در ولسوالی‌های باغران هلمند، ژیری قندهار و شهید حساس ارزگان به ثبت رسیده که با ثبت آن واقعات پولیو در حوزه جنوب در سال جاری به ۲۶ واقعه رسیده که شامل ۸ واقعه در ولایت قندهار، ۱۲ واقعه در هلمند، ۴ واقعه آن در ارزگان و در ولایت های زابل و نیمروز هر کدام یک‌واقعه می شود.

او خاطرنشان کرد کودکانی که به تازگی برای همیشه فلج شده اند تا کنون هیچ نوع واکسین در بخش پولیو و نه هم واکسین های که از طریق مراکز صحی تطبیق می شود دریافت نکرده اند.

بیشترین واقعات مثبت پولیو در ساحه حاکمیت طالبان است

عبدالقیوم پخلا در ادامه افزود که از مجموع ۲۶ واقعه که در حوزه جنوب ثبت شده ۲۲ واقعه آن در ساحه حاکمیت طالبان بوده که تیم کمپاین پولیو به آن مناطق دسترسی ندارد و در این مناطق بیش از دوسال (۲۷ماه) تاکنون کمپاین واکسین پولیو به دلیل تهدیدات امنیتی تطبیق نشده است.

به گفته او از مجموع ۲۶ واقعه مثبت پولیو در حوزه جنوب ۴ واقعه آن در ساحاتی ثبت شده که در آن دسترسی خدمات پولیو وجود دارد.

افزایش واقعات مثبت پولیو در افغانستان

قیوم پخلا تاکید کرد که در سال ۲۰۱۹ در سطح کشور ۲۹ مورد مثبت پولیو ثبت شده بود اما از آغاز سال ۲۰۲۰ تاکنون ۳۷ واقعه در سراسر افغانستان تاکنون ثبت شده که ۲۶ واقعه آن در حوزه جنوب است.

او یکی از عوامل افزایش واقعات مثبت پولیو را شیوع ویروس کرونا خوانده تاکید کرد که با شیوع این ویروس فعالیت های کمپاین پولیو در افغانستان متوقف شده و این سبب شده واقعات مثبت پولیو افزایش یابد.

به گفته پخلا در حوزه جنوب در سال جاری میلادی تاکنون تنها دو کمپاین صورت گرفته و قرار است در روز شنبه آینده کمپاین پولیو در دو ولسوالی قندهار برای چهار روز آغاز شود و به تعقیب آن در ماه آینده میلادی کمپاین پولیو در سراسر حوزه جنوب از سر گرفته می شود.

از سرگیری برنامه واکسین پولیو

این در حالی است که روز گذشته صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونسف) اعلام کرد که بیماری کرونا باعث محرومیت ۵ میلیون کودک افغانستان و پاکستان  از واکسین پولیو شده و تصریح نمود که این برنامه اکنون در افغانستان و پاکستان دو باره از سر گرفته شده است.

جین گوف، رییس منطقه یی یونیسف در آسیای جنوبی گفته است: “تطبیق واکسین پولیو به این دلیل اجرایی می شود که جهان خوب می‌داند ویروس مرز نمی‌شناسد و تا زمانی که همه کودکان مصئون نشوند، هیچ کودکی مصئون نیستند.”

یونسف همچنان از عدم امکان تطبیق واکسین خانه‌به‌خانه‌ی ویروس پولیو ابراز نگرانی کرده است. این نهاد گفته در این صورت امکان دارد حدود یک میلیون کودک در کشور از واکسین محروم باقی بمانند.

پیش از این نیز وزارت صحت افغانستان از افزایش واقعات پولیو ابراز نگرانی کرده بود.

پاکستان و افغانستان تنها کشور های است که تاکنون در آن ویروس پولیو وجود دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان