۵ مهارت اجتماعی که والدین باید به فرزندشان بیاموزند

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۱۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مرداد ۱۹, ۱۳۹۹

مهارت‌های عالی اجتماعی در زندگی ضروری هستند. این وظیفه شما به عنوان پدر و مادر است که به فرزندان‌تان بیاموزید که چگونه ارتباط برقرار کنند و شکوفا شوند. مهارت‌هایی که به فرزندتان می‌آموزید باید با افزایش سن به طور مداوم اصلاح شود. همه افراد دارای ماهیت اجتماعی هستند، اما شما همیشه باید به دنبال لحظه‌های کوچکی باشید که بتوانید توانایی‌های آنها را تقویت کنید.

۵ مهارت اجتماعی که هر کودکی باید یاد بگیرد

۱. پیروی از قوانین

پیروی از قوانین مهارتی است که باید از زمانی که کودک نوپاست آموزش داده شود. اگر کودکان این مهارت را تا زمانی که به سن مدرسه می‌رسند یاد نگیرند، عواقب آن می تواند سنگین باشد. به عنوان مثال، اگر آنها به معلم گوش ندهند و از دستورات پیروی نکنند، احتمالاً آنچه لازم است انجام دهند را از دست می‌دهند و بد رفتاری می‌کنند. وظایف کوچکی را بر عهده کودک‌تان بگذارید و از او بخواهید با تکمیل یکی سراغ بعدی برود.

هرگز از جملاتی مانند “آیا می‌خواهی کفش‌هایت را سر جایش بگذاری؟ استفاده نکنید” درعوض بگویید، “کفشت را سر جایش بگذار، لطفا!”

مطلب مرتبط: ۱۰ نشانه که کودک تان بسیار باهوش است

۲. مهارت اجتماعی: به اشتراک گذاری

متأسفانه کودکان خودخواه در بزرگسالی هم همین‌طور خواهند بود. اما وقتی کودک به اشتراک گذاشتن را یاد می‌گیرد، می‌تواند ارتباطات و دوستی‌های بهتری را شکل دهد.

البته به کودک نوپای‌تان خیلی سخت نگیرید زیرا کودکان از سن سه تا شش سالگی معمولاً خودخواه هستند. زمانی که فرزند شما به هفت تا هشت سالگی برسد، می‌توانید مهارت به اشتراک گذاشتن را به او یاد بدهید. مثلا هنگامی که وسایل خود را در اختیار خواهر یا برادرش می‌گذارد حتماً او را تحسین کنید.

3. گوش دادن

آموزش مهارت‌های ارتباطی به این معنی است که شما به آنها نشان بدهید که چطور باید گوش دهند و چطور حرف‌های دیگران را درک کنند. موفقیت آنها در مدرسه به توانایی گوش دادن‌شان بستگی دارد.

برای موفقیت تحصیلی، کودک باید یاد بگیرد که آنچه را که به او گفته می‌شود، بشنود و جذب کند. فراتر از مدرسه، داشتن مهارت‌های ارتباطی و گوش دادن عالی در محل کار و در یک رابطه مفید است.

مطلب مرتبط: ۹ دلیل که مطالعه برای کودکان اهمیت دارد

راه صحیح باری ایجاد این مهارت، مکث و سؤال است. به عنوان مثال، اگر در حال خواندن کتاب برای فرزند پنج ساله‌تان هستید، مکث کنید و از او بپرسید که چه چیزی یاد گرفته‌است. اگر چیزی را متوجه نشده برایش توضیح بدهید و بعد ادامه کتاب را بخوانید. علاوه بر این، به او بیاموزید که هرگز صحبت دیگران را قطع نکند. او باید بداند که حرف‌های دیگران هم به اندازه حرف او مهم است.

۴. مهارت اجتماعی: احترام به مرزهای شخصی

احترام به مرزهای شخصی یکی از مهارت‌های اساسی اجتماعی است. شما می‌توانید مرزها را با توصیف یک حباب خیالی در اطراف کودک‌تان برای او توضیح بدهید و برایش روشن کنید که هیچ کس نمی‌تواند بدون اجازه او وارد این حباب شود. به علاوه، او باید به حباب شخص دیگر نیز احترام بگذارند. همچنین باید یاد بگیرد که قبل از ورود به هر جا در بزند و از لمس زیاد آدم‌ها یا چیزها خودداری کنند.

مطلب مرتبط: چرا کودکان تکرار را دوست دارند؟

۵. داشتن تناس چشمی مناسب

چشم‌ها پنجره‌ای رو به روح هستند و برقراری تماس چشمی بخشی از هر ارتباطب است. هر بار که می‌بینید کودک‌تان هنگام صحبت با شما به جایی دیگر خیره شده از او بخواهید که به چشم‌های‌تان نگاه کند. به او یاد بدهید که این کار به ویژه زمانی که بزرگ می‌شود، ضروری است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *