کمیسیون حقوق بشر از وضعیت شکننده مدافعان حقوق بشر در افغانستان نگران است

توسطفریدون حسنی

مرداد ۱۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با نشر اعلامیه ای به مناسبت چهلمین روز کشته شدن دو کارمند این نهاد در کابل می گوید نگران وخامت و شکنندگی وضعیت مدافعان حقوق بشر در افغانستان است.

کمیسیون حقوق بشر امروز پنج‌شنبه (۱۶اسد) با نشر اعلامیه گفته است که حملات هدف‌مند بر فعالان مدنی و حقوق بشر، جامعه را از نیروی انسانی دانش‌آموخته، سازنده و متعهد به ارزش‌های حقوق بشری و دموکراتیک محروم می‌کند.

در اعلامیه این کمیسیون آمده است: «حمله بر فعالان مدنی و حقوق بشر به مثابه جنایتی چندبعدی و مرکب، همزمان ناقض حقوق بنیادی دیگر مانند: حق امنیت، حق آزادی اندیشه، حق آزادی بیان، حق آزادی حرکت (گشت‌وگذار)، حق آزادی اجتماع، حق آزادی انجمن و… نیز بوده است.»

 کمیسیون حقوق بشر ابا ابراز نگرانی از وخامت و شکنندگی وضعیت مدافعان حقوق بشر در افغانستان تاکید کرده که از بسته پیشنهادی سازمان عفو بین الملل با عنوان «استراتژی برای حفاظت از مدافعان حقوق بشر» به حکومت افغانستان حمایت می‌کند و خواستار اجرای همه‌جانبه آن است.

این کمیسیون تاکید کرده که با گذشت جهل روز از کشته شدن دو کارمند این نهاد با وجود ادامه تحقیقات نیروهای امنیتی هنوز عاملان ان شناسایی و دادگاهی نشده است.

کمیسیون حقوق بشر از نهادهای امنیتی و عدلی و قضایی خواستار  شناسایی عاملان و اجرای عدالت بر عاملان کشته شدن دو کارمند این نهاد و همچنان شناسایی عاملان قتل فعالان مدنی و حقوق بشری از سوی نهادهای امنیتی شده است.

کشته شدن دو کارمند کمیسیون حقوق بشر در کابل

این در حالی است که به روز جمعه تاریخ (۷سرطان) فاطمه خلیل و جاوید فولاد دو کارمند کمیسیون حقوق بشر در انفجاری در شرق شهر کابل، جان باختند.

فاطمه خلیل، مسؤول بخش هماهنگی تمویل کننده‌گان در کمیسیون حقوق بشر بود و جاوید نیز رانندۀ این کمیسیون بود.

کشته شدن دو کارمند کمیسیون حقوق بشر با واکنش های گسترده داخلی و خارجی همراه شده بود.

تاکنون هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را برعهده نگرفته و گروه طالبان نیز دست داشتن به این انفجار را در آن زمان رد کرده بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *