کمیسیون حقوق بشر: در جریان سه روز آتش بس عید ۱۵۴ غیرنظامی کشته و زخمی شده اند

توسطفریدون حسنی

مرداد ۱۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

کمیسیون حقوق بشر اعلام کرده است که با وجود آتش بس اعلام شده در سه روز عید تلفات غیرنظامیان همچنان ادامه داشته و ۱۵۴ غیرنظامی کشته و زخمی شده اند.

کمیسیون حقوق بشر امروز چهارشنبه (۱۵اسد) گفته است که‌ به‌رغم اعلام آتش‌بس سه‌روزه تلفات غیرنظامیان هم‌چنان ادامه داشته و به طور میانگین روزانه تعداد ۳۸ غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

این کمیسیون تاکید کرده که یافته‌های آن نشان می دهد که در روزهای عید، به شمول عرفه در ۷ رویداد امنیتی ۳۲ غیرنظامی کشته  و ۱۲۲ تن زخمی شده اند.

در اعلامیه کمیسیون از حمله موتربمب بر یک پاسگاه نظامی در چهارراهی شهرداری مرکز شهر پل‌علم ولایت لوگر یادآوری شده که در آن چهار تن کشته و ۵۷ تن دیگر زخمی شدند.

به گفته این کمیسیون پرتاب بمب دستی در روز اول عید قربان در هرات، انفجار ماین جاسازی‌شده کنار جاده ای در قریه «یکه‌وریه» ولسوالی دهراوود ولایت ارزگان، ترور یک فعال مدنی در غزنی، حمله مهاجمان مسلح بر زندان ولایت ننگرهار، ادعای تیراندازی نیروهای ارتش در ولسوالی برکی‌برک ولایت لوگر و ادعای تیر انداری نیروهای خیزش مردمی در منطقه «پوزه‌نیازی» پل‌علم ولایت لوگر  از جمله رویداد های امنیتی در سه روز عید بوده که تلفات غیرنظامیان را به بار آورده است.

کمیسیون حقوق بشر تاکید کرده که افزون بر این در حمله‌های مرزبانان پاکستانی در ولسوالی اسپین‌بولدک ولایت قندهار نیز ۱۵ غیرنظامی کشته و ۱۲ زن و ۶ کودک زخمی شده اند.

۳۸ مورد نقض آتش بس

این در حالی است که گروه طالبان به تاریخ ۷ اسد در اعلامیه ای به جنگجویانش دستور داده بود که در سه روز عید قربان علیه نیروهای دولتی حمله نکنند و نیز در این مدت به مناطق تحت کنترل دولت نروند و به نیروهای دولتی نیز اجازه ورود به ساحات تحت کنترل این گروه را ندهند.

پس از اعلام آتش بس از سوی طالبان ‏رییس جمهور غنی به تمام نیروهای امنیتی و دفاعی دستور داد تا آتش بس سه روزه را رعایت کنند و نیز تا زمانی که از طرف طالبان، آتش بس نقض نشود، هیچ گونه عملیاتی را در برابر این گروه انجام ندهند.

آتش بس سه روزه عید با استقبال کشورهای منطقه و جهان و همچنان نهادهای بین المللی روبرو شده بود.

اما از سویی هم زمان با پایان آتش بش طارق آرین سخنگوی وزارت داخله روز دوشنبه ۱۳ اسد گفته بود که گروه طالبان در جریان آتش‌بس سه روزه عید سعید اضحی خلاف آنچه گفته بودند عمل کرده‌اند.

آرین افزوده بود که گروه طالبان در این آتش بس ۳۸ مورد تخطی انجام داده اند که شامل «حملات تروریستی»، تهاجمی و انفجار ماین‌ها بوده است. او گفته بود که در نتیجه این تحرکات ۲۰ غیرنظامی کشته و ۴۰ تن دیگر زخمی شده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *