ارگ: ۴۰۰ زندانی طالبان در فهرست سیاه حکومت قرار دارد

توسطفریدون حسنی

مرداد ۱۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری می گوید ۴۰۰ زندانی باقی مانده طالبان در فهرست سیاه حکومت و شماری از کشورهای دیگر قرار دارند و مجرمین «خطرناک» اند.

صدیقی که امروز دوشنبه (۱۳اسد) در نشست خبری در مورد جرگه مشورتی معلومات می داد گفت‌ که اهداف اساسی این جرگه تصمیم گیری در مورد رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان، نظام جمهوری اسلامی، دستاورد های ۱۹ سال گذشته و مشورت در باره آینده و اولویت های انکشافی است.

او افزود رییس جمهور در این جرگه تمام فرصت ها و خطرهای آینده در پروسه صلح و همچنان چگونگی برخورد با این ۴۰۰ زندانی طالبان را به اعضای جرگه توضیح خواهد داد.

به گفته آقای صدیقی در میان لیست داده شده از سوی طالبان ۴۰۰  تن از کسانی شامل اند که رییس جمهور صلاحیت آزادی آنان را ندارد. او تصریح کرد که در میان این زندانیان عاملان دو الی چهل قتل، قاچاق مواد مخدر، اعدامی ها و جرایم سنگین دیگر اند که حکومت به تنهایی نمی تواند در مورد رهایی آن ها تصمیم بگیرد بلکه به گفته سخنگوی ریاست جمهوری نیاز است تا مردم روی آن فیصله کنند.

صدیقی همچنان افزود که در جرگه مشورتی صلح که به تاریخ ۱۷ اسد برگزار می شود روی شفافیت در روند صلح و بحث در باره چالش ها و فرصت های این روند گفتگو می شود.

او اضافه کرد که تمام مسایل صحی ناشی از شیوع ویروس کرونا در این جرگه در نظر گرفته شده است.

تبادله زندانیان

سخنگوی ریاست جمهور در ادامه به واکنش به این موضوع گروه طالبان که تاخیر در آزادی ۴۰۰ زندانی باقی مانده این گروه به معنای جنگ است گفت که گروه طالبان همواره بر خشونت تاکید کرده اند. او تصریح کرد که تا کنون نزدیک به ۵ هزار زندانی این گروه آزاد شده است.

او تاکید کرد که طالبان مانع اصلی آتش بس و کاهش خشونت است. آقای صدیقی گفت که واشنتگن برای حکومت افغانستان وعده کرده بود که با رهایی ۴ هزار ۶۰۰ زندانی طالبان مذاکرات بین الافغانی آغاز خواهد شد اما این وعده هنوز تحقق نیافته است.

نمایش پرچم طالبان در ایران و ترکیه 

صدیق صدیقی در واکنش به نمایش پرچم طالبان در ترکیه و ایران گفت که انتظار ما از کشورهای همسایه این است که در کنار حکومت قرار گیرند و از روند صلح افغانستان حمایت کند.

او خاطرنشان کرد که کشورها نگذارند افراد و گروه های در جغرافیای آن ها دست به تبلیغات بزنند و ذهنیت مردم افغانستان را مغشوش بسازند. آقای صدیقی گفت که چنین تبلیغاتی برای مردم افغانستان قابل قبول نیست.

صدیقی با اشاره به حضور طالبان در پاکستان گفت: «این تکه ها در پاکستان زیاد است به دها و صد ها مدرسه است که هنوز هم این افراد ازادنه در آن جا گشت و گذار می کند.»

از سوی هم شورای عالی مصالحه از برگزاری جرگه مشورتی استقبال کرده است. فریدون خوزون سخنگوی این  شورا در توییتی نگاشته است: «از لویه جرگه مشورتی صلح استقبال می کنیم. لویه جرگه مشورتی صلح، برای رفع موانع سر راه اغاز مذاکرات بین الافغانی، مشوره مردم در مورد رهایی 400زندانی طالبان و مشوره ها در مورد صلح افغانستان دایر می گردد.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *