جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

زنان باردار در زمانه کرونایی؛ کوید-۱۹ چه مشکلاتی را برای مادر و فرزند به میان می آورد؟

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

عزیزه وسیمی، متخصص نسائی ولادی است و در کنار معاینه خانه شخصی، در بخش نسائی ولادی یکی از شفاخانه های خصوصی مشغول به کار است. او اکنون دو بیمار بستری دارد که در جریان بارداری نزدیک به 30 روز گذشته مبتلا به کرونا شده‌اند.

خانم وسیمی که وضعیت بیمارانش را بد توصیف می‌کند پیش از شیوع ویروس کرونا هیچ وقت بیماران اش با شرایط کنونی رو به رو نبوده اما حالا هر دو بیمارش در ماه هشتم بارداری‌شان خونریزی دارند و امکان این وجود دارد که ولادت قبل از وقت داشته باشند.

جلوگیری از مرگ و میر مادران

خانم وسیمی در حالی از این موضوع یاد می‌کند که در مدت قرنطین بسیاری از زنان باردار نتوانسته‌اند به صورت دوامدار و منظم برای معاینات خود به شفاخانه ها مراجعه کنند.

خانم وسیمی در گفتگو به خبرنامه گفت: “مسلک ما قسمی است که خانم حامله باید هر ماه جهت کنترول وضعیت خود و نوزاد به شفاخانه مراجعه کند تا مطابق به شرایط نوزاد و مادر دوا تجویز شود، رشد و نمو نوزاد و همچنان شرایط بدنی مادر بررسی شود اما کرونا باعث شده بسیاری ها نتوانند مانند همیشه به معاینات خود بپرداند.”

این در حالی است که این متخصص نسائی ولادی می‌گوید که در جریان قرنطین 80 درصد بیمارانش را از طریق تلفن راهنمایی کرده است تا فقط در صورت وضعیت اضطراری به شفاخانه مراجعه نمایند.

با این حال این روزها شرایط به روال گذشته برگشته و زنان باردار می‌توانند به شفاخانه‌ها مراجعه نمایند. به جز زنانی که در جریان بارداری به کرونا مبتلا شده‌اند اکنون مشکلاتی چون ولادت زودرس دارند.

با توجه به گفته‌های خانم وسیمی هر دو خانم باردار کسانی هستند که تجربه کرونا داشته و حالا پس از 26 روز خونریزی دارند که خونریزی آن ها ناشی از جفت جنین می‌باشد. هر چند معالج آنان سعی دارد تا وضعیت شان را کنترول نمایند تا از ولادت قبل از وقت‌شان جلوگیری شود ولی وضعیت صحی آنان قابل پیش بینی نیست.

او گفت: “یکی از این خانم‌ها از ابتدا بارداری خود برای معاینات پیش من می آمد. ولی در این مدت 3 ماه قرنطینه به شفاخانه مراجعه‌ای نداشته است. قبل از کرونا وضعیت جنین و مادر هر دو طبیعی و نورمال بود اما در این مدت که به شفاخانه مراجعه نداشته اند و همچنان کرونا را سپری کرده است خونریزی دارد.”

خانم وسیمی معتقد است که وضعیت آنان مربوط به کرونا است، زیرا قبلا چنین چیزی وجود نداشت ولی حالا شاهد این قبیل ولادت‌ها با مشکلات زیاد هستند. با این که آنان بودجه بسیار و لابراتوارهای مجهزی ندارند تا بتوانند از بیماران خود تست بگیرند ولی فکر می‌کنند این شرایط به خاطر مبتلا شدن آنان به کرونا به وجود آمده است.

تاثیر کرونا بر جنین و مادر

دوران بارداری به خودی خود، استرس‌زا است، اما حالا اخبار گسترش کرونا ویروس و شیوع این بیماری استرس بیشتری ایجاد کرده است، و اخبار آن مدام به گوش می‌رسد، طبیعی است که زنان باردار بیش از همیشه دچار استرس و نگرانی شوند.

مطابق با مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) شواهدی مبنی بر اینکه زنان باردار بیش از بقیه در معرض خطر کووید-۱۹ قرار دارند، وجود ندارد.

هرچند دو نکته مسلم است:

– در بدن زنان باردار تغییراتی ایجاد می‌شود که ممکن است خطر ابتلا به برخی از عفونت‌ها را افزایش دهد.

– افراد باردار هنگام آلوده شدن به ویروس‌های خانواده کرونا و سایر عفونت‌های تنفسی ویروسی مانند آنفلوانزا، علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند.

یک مطالعه کوچک روی زن باردار مبتلا به کووید-۱۹، شواهدی از آسیب به جفت جنین پیدا کرده است.

آزمایشات پاتولوژیک که به طور مستقیم پس از تولد تکمیل شدند، شواهدی از جریان خون ناکافی مادر به جنین و لخته شدن خون در جفت پیدا کردند. این اتفاق ممکن است در نقش جفت برای انتقال اکسیژن و مواد مغذی از جریان خون مادر به جنین در حال رشد و از بین بردن مواد زائد از خون کودک اختلال ایجاد کند.

جلوگیری از بارداری زنان

در این مدت 178 کودک و نوزاد به این ویروس مبتلا شده‌اند که بین سنین 0 تا 9 سال می‌باشند. از این تعداد 21 کودک در شفاخانه بستری بوده و 2 نفر آنان جان باخته‌اند.

این کودکان 1 درصد از کل متبلایان کشور را تشکیل می‌دهند.

این در حالی است که همزمان با ثبت 48 مورد تازه ویروس کرونا امروز شنبه (4 اسد) شمار مجموعی مبتلایان به 36 هزار و 36 نفر رسیده و مسوولان در وزارت صحت عامه ضمن هشدار از موج دوم شیوع کرونا، تاکید دارد که خانواده ها تا کاهش شیوع و ساخت واکسین ویروس کرونا وقفه ولادی ایجاد کنند.

اکمل سمسور سخنگوی وزارت صحت روز دوشنبه (۱۶سرطان) در نشست خبری گفته بود‌ افرادی که دارای کمبود ویتامین دی، کم خونی و نیز زنان باردار نسبت به افراد دیگر در معرض خطر بیشتر ویروس کرونا قرار دارند.

سمسور افزوده بود که: «یکی از خواست های وزارت صحت از خانواده‌ها این است که اگر پلان دارند صاحب اولاد شوند یک وقفه دوساله الی ساخت واکسین ویروس کرونا ایجاد کنند.»

سخنگوی وزارت صحت خاطرنشان کرده بود که در افغانستان ۷۲ درصد مرد ها و ۲۸ درصد خانم ها به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

همچنان سخنگوی وزارت صحت افزوده بود که بیشترین مبتلایان در افغانستان از ۲۱ الی ۳۰ سال اند و این افراد کسانی اند که متحرک اند و ماسک نیز استفاده نمی کنند.

سمسور با اشاره به نوعیت مبتلایان گفت ۹۵ درصد مبتلایان در افغانستان خفیف بوده ۵ درصد شدیدا به کرونا مبتلا شده و ضرورت به شفاخانه ها داشته اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان