اداره بازرس: فساد در مصرف بودجه مبارزه با ویروس کرونا و ضعف مدیریتی در سکتور صحت وجود دارد

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

اداره بازرس ریاست جمهوری اعلام کرده است که بررسی های ابتدایی این اداره نشان می دهد که فساد در مصرف بودجه کرونا وجود دارد و در کل وزارت صحت با ضعف مدیریتی همراه است.

غزال حارث رییس اداره بازرس امروز شنبه (۴اسد) در نشست خبری گفت این اداره بررسی هایش از وجود فساد و قاچاق ونتلاتور به پاکستان را در چهار مرحله آغاز کرده و یافته های ابتدایی رابطه قاچاق ماشین تنفس مصنوعی نشان می دهد که آمار ارایه شده از سوی وزارت صحت از ونتلاتور دقیق نیست و از شروع کار بازرسی تا کنون گزارشات متناقص از سوی وزارت ارایه شده است.

حارث افزود تاکنون تعداد دستگاه تنفس مصنوعی دقیق نیست و از مجموع ۶۳ دستگاه ونتلاتور کمک شده ۵۶ دستگاه آن از طریق مشاهدات بررسی شده اما از وجود ونتلاتور های گذشته و یا مواردی که در جریان ویروس کرونا خریداری شده آمار دقیق نیست.

او ادامه داد که سه نوع از این ماشین در افغانستان استفاده شده در بسیاری از لیست ها مغالطه صورت گرفته است تا یک، یک از این دستگاه بر اساس مشاهدات تثبیت نشود بررسی ها ادامه دارد.

به گفته او از ۳۳۵ دستگاه که در لیست وزارت صحت موجود است ۲۶۹ دستگاه تثبیت شده است. خانم حارث گفت که مشخصات یک مورد از ونتلاتور های گزارش شده که توسط خبرگزاری پژواک با اداره بازرس شریک شده با تمام ونتلاتور های وزارت صحت مطابقت و حتی شباهت ندارد و نیز در گزارشات این رسانه مدل ونتلاتور ها نیز تناقص وجود دارد و نیز تثبیت ۵۶ دستگاه کمکی ونتلاتور گزارش های پژرواک را منتفی می کند.

وجود فساد در مصرف بودجه ویروس کرونا در ولایت ها

غزال حارث ادامه داد که در پیوند به گزارش روزنامه هشت صبح که در آن چهار ولایت ذکر شده از سوی اداره بازرس تمام ولایت ها بررسی می شود و یافته های ابتدایی نشان می دهد که خریداری ها با پول هنگفت صورت گرفته و به عنوان نمونه یک «کوج چینایی» به قیمت  دو برابر یعنی ۸۰ هزار افغانی خریداری شده است.

او تاکید کرد که در بعضی ولایت ها خریداری های بی ربط نظیر «تلویزیون، لینز کمره، تخت های خواب و ست های مبایل» خریداری شده است.

به گفته او در کنار این عین جنس در ولایت های مختلف با قیمت های متفاوت حتی چهار برابر خریداری شده و مشکلات در خریداری وجود دارد.

حارث تصریح کرد که در قرارداد ها نیز مشکلات وجود دارد.

ضعف در مدیریت سکتور صحت

رییس اداره بازرس در ادامه افزود که سکتور صحی در ضعف جدی مدیریتی قرار دارد که تاثیرات منفی بر عرضه خدمات صحی داشته است. هر چند یافته های این اداره از شفاخانه ها محدود است اما نشان می دهد که ضعف در قرارداد ها وجود داشته و در بسیاری از ولایت ها به جای ماشین های جدید ماشین های فرسوده تحویل گرفته شده است. گزارش اداره بازرس در عین حال دریافته که دوا و تجهیزات مورد ضرورت در شماری از شفاخانه وجود ندارد و از دواهای موجود استفاده صورت نمی گیرد.

حارث گفت بر اساس بررسی های این اداره تخصیص نیازمندی در قراردادهای وزارت صحت صورت نمی گیرد که عرضه خدمات صحی را با چالش مواجه ساخته است.

رییس اداره بازرس تاکید کرد که در پایان این بررسی ها شماری از مسوولین وزارت صحت به دلیل غفلت وظیفوی و فساد در مرکز و ولایت ها به نهاد های عدلی و قضایی معرفی می شود.

ثبت ۴۸ مورد تازه ویروس کرونا

همزمان با این وزارت صحت، اعلام کرده است که در جریان ۲۴ ساعت گذشته، ۴۸ مورد مثبت ویروس کرونا شامل ۳۵ نفر در کابل، ۷ نفر در غزنی و ۶ نفر در بلخ ثبت شده که با ثبت آن شمار مجموعی مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان، به ۳۶ هزار ۳۶ تن رسیده است.

وزارت صحت افزوده که در جریان ۲۴ ساعت گذشته، ۲۲ فرد مبتلا به ویروس کرونا جان باخته و شمار جانباختگان ویروس کرونا به یک هزار ۲۴۷ تن رسیده و نیز در عین زمان ۲۲۰ فرد مبتلا به ویروس کرونا بهبود یافته اند و شمار بهبودیافتگان به ۲۴ هزار ۷۹۳ تن رسیده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *