۱۰ ماده خوراکی رایج که متابولیسم را کند می کنند

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مرداد ۱, ۱۳۹۹

بسیاری از آدم‌هایی که نسبت به برنامه‌ غذایی‌شان هوشیار هستند، بک بخش اساسی بدن را فراموش می‌کنند و آن متابولیسم است. کم کردن کالری دریافتی برای کاهش وزن کافی نیست زیرا متابولیسم هم باید در سطح بهینه عمل کند. برخی از مواد خوراکی رایج متابولیسم را کند می‌کنند.

۱. لبنیات

لبنیات در مقادیر کوچک مشکلی ایجاد نمی‌کند اما کسانی که مقدار زیادی مصرف می‌کنند و به عدم تحمل کازئین یا لاکتوز مبتلا هستند، کند شدن متابولیسم را تجربه می‌کنند.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی مفید؛ ۳ توصیه که سالم تر غذا بخوریم

۲. نوشیدنی‌های شیرین

بسیاری از نوشیدنی‌ها حتی آبمیوه‌ها و اسموتی‌ها که از دید ما سالم هستند، قند و فروکتوز دارند که سیستم هضم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به افزایش ذخیره چربی منجر می‌شود. یک مطالعه نشان داده‌است که متابولیسم آدم‌های دارای اضافه وزن که نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند، ضعیف‌تر از کسانی است که نوشیدنی شیرین نمی‌خورند.

۳. فست‌فود و غذاهای سرخ‌شده

این غذاها خوش‌طعم اما به شدت ناسالم هستند. آنها به میزان زیادی چربی ترانس دارند که می‌تواند سیستم هضم را با مشکل مواجه کند و سبب کند شدن متابولیسم شود.

مطلب مرتبط: از تقویت سیستم ایمنی تا کاهش وزن؛ ۷ فایده شگفت انگیز این نوشیدنی ساده

۴. روغن سویا

مطالعات روغن سویا را با چاقی ارتباط داده‌اند. این روغن امگا۶ زیادی دارد و می‌تواند مقاومت لپتینی ایجاد کند. لپتین هورمونی است که به شما پیام سیری می‌دهد.

۵. غذاهای منجمد

بسیاری از غذاهای منجمد برای بهبود طعم، مملو از موادی هستند که متابولیسم را کند می‌کنند از جمله شکر، سدیم و چربی ترانس.

مطلب مرتبط: ۱۰ روش آسان علمی برای بهبود متابولیسم بدن

۶. نمک دریا

به جای نمک دریا از نمک یددار استفاده کنید که تاثیر مثبتی روی تیروئید و متعاقبا متابولیسم دارد. بدون ید کافی تیروئید عملکرد مناسبی ندارد و به این ترتیب سوزاندن چربی‌ها برای بدن دشوار می‌شود.

۷. گرانولا

گرانولا که اتفاقا غذای سالمی تصور می‌شود، یکی از عوامل کند شدن متابولیسم است. هرچند جوی دوسر موجود در آن مفید است اما قند فراوان و شربت ذرت فراکتوز بالا دارد و می‌تواند کارآمدترین متابولیسم را کند کنَد!

مطلب مرتبط: ۵ نوشیدنی قبل از خواب که به آب شدن چربی ها کمک می کنند

۸. ماست سنتی

ماست یونانی گزینه‌ای عالی برای متابولیسم است. اما ماست سنتی تاثیر مثبتی روی متابولیسم ندارد، به علاوه اینکه به اندازه ماست یونانی پروتئین هم ندارد،‌ ماده‌ای که به بالا رفتن سرعت متابولیسم کمک می‌کند.

۹. قهوه بدون کافئین

نوشیدن قهوه بدون کافئین هنگام شب مشکلی ندارد اما اینکه جایگزین قهوه معمول‌تان شود، ایده خوبی نیست زیرا کافئین خود به راه افتادن متابولیسم کمک می‌‌کند.

مطلب مرتبط: شکست چربی ها؛ ۵ قاشق با لاغری فاصله دارید

۱۰. غلات تصفیه‌شده

غلات تصفیه‌شده مثل آرد سفید، نان سفید و از این دست قند خون را به طور ناگهانی افزایش می‌دهند، فیبر کافی ندارند و سیرکننده نیستند. همه این‌ها نه تنها موجب اثرات منفی روی متابولیسم می‌شوند بلکه حس سیری و سطح انرژی‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *