جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

بحران سیاسی پابرجاست؛ معیار وزیرشدن در کابینه چیست و کدام نامزدوزیران فاقد معیار هستند؟

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

صدیق صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهور غنی در کنفرانس خبری روز سه شنبه (31 سرطان) در رابطه به تشکیل کابینه جدید گفته که؛ «تعیینات افراد در کابینه یک معیار وجود دارد و نام‌های که تاکنون از سوی سپیدار مطرح شده است فاقد معیارات است.» با این‌حال، به نظر می‌رسد که معیار برای وزرای سپیدار بهانه است، مسئله اصلی تنش‌های سیاسی است که میان ارگ و سپیدار وجود دارد. چنانچه در روزهای گذشته حامد کرزی و داکتر عبدالله نیز دیدار داشتند و در این زمینه صحبت کرده بودند. و همین‌طور سفیر آمریکا نیز در یک رشته توییت  با لحن تند از حکومت افغانستان خواسته بود که هر چه زودتر کابینه را تشکیل بدهند، زندانیان را آزاد سازند و گفتگوهای صلح بین‌الافغانی را آغاز نمایند. در حالی‌که مجلس نمایندگان نیز تا آخرین روزهای کاری این فصل از حکومت خواستار معرفی نامزد وزیران جدید و اعضای کابینه برای دریافت رآی اعتماد مجلس بود که در نهایت وقت تعطیلات تابستانی مجلس نمایندگان فرارسید. با این‌همه، پس از گذشت دو ماه از امضای توافق‌نامه سیاسی میان رییس‌جمهور غنی و داکتر عبدالله، بحران سیاسی هنوز پابرجاست و ممکن است که این وضعیت همچنان ادامه یابد؛ همان‌طوری که در دوره حکومت وحدت ملی بحران سیاسی وجود داشت و تا آخر دوطرف در راستای تقسیم قدرت به توافق عملی نرسیدند.

معیار وزیرشدن چیست؟

صدیقی در شرایطی از معیار برای نامزدوزرای جدید یاد می‌کند که معلوم نیست منظور او از معیار وزارت چیست. چنانچه یکی از ژورنالیستان در صفحه‌ی توییتر خود در این زمینه پرسیده است؛ «شرایط وزیر شدن چیست؟ عبدالله و غنی برسر ترکیب کابینه اختلاف دارند و مهمترین مسأله هم از نظر سخنگوی رییس جمهور، واجد شرایط نبودن نامزدوزرای عبدالله، بوده. مسأله مهمی است، به راستی چه معیارهایی برای معرفی نامزدوزرا وجود دارد، یا چه توانایی هایی شانس نامزدوزیرشدن را افزایش می‌دهد؟» در حالی‌که رییس جمهور غنی بارها در صحبت‌هایش گفته بود که کابینه‌ی حکومت او با وزن سیاسی و اعضای کابینه‌ی او دارای ریشه‌ی مردمی خواهد بود. بنابراین، معیار بایستی وزن سیاسی و ریشه مردمی باشد، که از نظر منتقدان رییس‌جمهور غنی؛ برخی از نامزد وزیران معرفی شده از سوی رییس جمهور غنی فاقد چنین معیارهای است. طوری‌که برخی از اعضای کابینه که از سوی رییس جمهور غنی معرفی شده، قبل از معرفی شدن به مجلس نمایندگان جهت دریافت رأی اعتماد، از سوی کمیسیون شمع شکایات مجلس به لوی سارنوالی معرفی شده است.

چه کسانی فاقد معیار وزارت بوده؟

با صحبتی که با برخی از چهره‌های نزدیک به ارگ و سپیدار داشتم، از سه نامزدوزیر تیم داکتر عبدالله نام بردند که ارگ روی آن‌ها ملاحظه دارند؛ چنانچه سخنگوی ارگ ریاست جمهوری، از آن به عنوان معیار وزارت یاد کرده است. این نامزد وزیرانی که از سوی ارگ فاقد معیار وزرات شناخته شده، مصطفی مستور، نامزد وزیر دولت در امور صلح، بشیراحمد ته‌ینج، نامزد وزیر کار و امور اجتماعی و فضل احمد معنوی، نامزد وزیر عدلیه بوده اند. به نقل از نزدیکان داکتر عبدالله، ارگ ریاست جمهوری مشخصاً روی فضل احمد معنوی و بشیر احمد ته‌ینج ملاحظه دارند. این دو نامزد وزیر از سهم عبدالله در کابینه از چهره‌های شناخته شده است. فضل احمد معنوی قبلاً به عنوان رییس کمیسیون مستقل انتخابات وظیفه اجرا کرده و در دوره او کمیسیون انتخابات در مقابل تقلب گسترده و سیستماتیک ایستادگی کرد. و همچنان بشیراحمد ته‌ینج، تجربه نمایندگی مردم در مجلس نمایندگان را در کارنامه خود دارد. چنانچه عارف رحمانی، نماینده برحال در مجلس نمایندگان، در مورد ته‌ینج در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است: «با آقای ته‌ینج ۷ سال تمام همکار بودیم. ۵ سال تمام در یک کمیسیون بودیم. ایشان در پاکی و توانایی و وطن دوستی و تبعیض ستیزی و عدالتخواهی اگر نگویم بی نظیر است قطعا می توانم بگویم نمونه و فوق العاده است. به باور من اگر ایشان وزیر شود یکی از موفق ترین وزیران تاریخ این کشور خواهد بود.‌ در وزارت خانه تحت رهبری او، قطعا از دزدی و قوم گرایی و تبعیض و تعصب و باند بازی خبری نخواهد بود. شایسته سالاری و پاکیزگی و عدالت خواهی موج خواهد زد. مع الوصف اگر نامزدی ایشان برای وزارت مقبول حکومت و آقای غنی نیافتاده باشد جای تعجب نیست. او نمی تواند دهان جوال را بگیرد و در دزدی های ملی میلیاردی شریک باشد و تبعیض و تعصب و ناپاکی و سفارشی و فرمایشی عمل کند. لابد ایشان را خوب شناخته اند!» با این‌حال، به نظر می‌رسد که رییس‌جمهور غنی سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌های داغ مخالفانش را از یاد نبرده است و اکنون آن را جبران می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان