بهترین منابع غذایی زینک (روی) کدام ها هستند؟

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۳۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مرداد ۱, ۱۳۹۹

زینک یا روی عنصری است که برای داشتن بدن سالم به آن نیاز داریم. بدن زینک را ذخیره نمی‌کند، بنابراین باید مقدار کافی از آن را هر روز دریافت کنیم چرا که کمبود آن با عوارضی همراه است. اما بهترین منابع غذایی روی کدام‌ ها هستند؟

۱. گوشت

گوشت منبع عالی روی است. گوشت قرمز، به ویژه روی فراوان دارد اما در مصرف آن باید اعتدال را رعایت کنید و آن را به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی پر از میوه و سبزیجات برگزینید.

مطلب مرتبط: ۹ نشانه که کمبود روی دارید

۲. حبوبات

حبوبات از جمله نخود، عدس و لوبیا همگی مقدار زیادی روی دارند. ۱۰۰ گرم عدس پخته حدود ۱۲٪ از روی مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند. هرچند حبوبات فیتیک اسید هم دارند که جذب روی را کاهش می‌دهد اما این مشکل را می‌توان با خیس گذاشتن یا جوانه زدن آنها حل کرد.

۳. دانه‌ها

دانه‌ها افزودنی فوق‌العاده‌ای برای رژیم غذایی هستند و می‌توانند مقدار زینک دریافتی‌تان را افزایش دهند. در میان دانه‌ها تخمه کدو و دانه‌های کنجد بیشترین میزان روی را دارند.

مطلب مرتبط: از افزایش میل جنسی تا مبارزه با سرطان؛ این دانه ها عامل سلامتی هستند

۴. مغزیات

انواع مغزیات از جمله بادام، چهارمغز و بادام زمینی مقدار زیادی روی دارند. به علاوه، ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی نیز در مغزیات یافت می‌شوند.

۵. لبنیات

مواد لبنی مثل شیر و پنیر، حاوی مواد مغذی زیادی از جمله روی هستند. ۱۰۰ گرم پنیر چدار، ۲۸٪ از روی مورد نیاز روزانه‌تان را تامین می‌کند.

۶. تخم مرغ

یک تخم مرغ بزرگ ۵٪ از نیاز روزانه شما را به روی در خود دارد. به علاوه پروتئین و مواد معدنی موجود در این ماده خوراکی را نباید فراموش کنیم.

مطلب مرتبط: ۷ نشانه که دچار کمبود پروتئین هستید

۷. غلات کامل

غلات کامل از جمله گندم، کینوآ، برنج و جوی دوسر مقداری زینک یا روی دارند. اما این مواد خوراکی نیز فیتیک اسید دارند و زینک کمتری به بدن‌تان می‌رسانند اما به طور قابل‌توجهی برای سلامتی فایده دارند و حاوی مواد مغذی زیادی از جمله منیزیم و ویتامین‌های B هستند.

۸. شکلات تلخ

شکلات تلخ مقدار زیادی روی دارد به طوری که ۱۰۰ گرم از آن حدود ۳۰٪ از روی مورد نیاز روزانه‌تان را تامین می‌کند.

مطلب مرتبط: ۷ نکته از جادوی شکلات تلخ برای سلامتی

۹. برخی سبزیجات

به طور کلی سبزیجات زینک کمی دارند اما برخی از آنها مثل کچالو (سیب زمینی) و لوبیا سبز به میزان کمتر زینگ دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *