کانکور زیر سایه کرونا؛ امتحانات ورودی دانشگاه های دولتی افغانستان چگونه برگزار می شود؟

توسطفرشته فرهنگ

تیر ۳۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : تیر ۳۱, ۱۳۹۹

پروسه آزمون کانکور در ولایت قندوز با اشتراک ۶ هزار ۲۳۵ تن داوطلب روز گذشته رسما آغاز شد. حشمت الله رحیمی عرضبیگی سرپرست ولایت قندر حین افتتاح این پروسه از عدم مداخله افراد در این روند اطمینان داد.

این آزمون در حالی برگزار شد که تمام داوطلبان از سوی تیم صحی مورد بررسی قرار گرفتند و به همه آنان ماسک توزیع شده و موادضد عفونی در اختیارشان قرار گرفته بود.

همچنان به گفته مقامات در این ولایت مکان آزمون دوا پاشی شده است و هر داوطلب با رعایت فاصله در آزمون حضور پیدا کرده‌اند.

کانکور زیر سایه کرونا

آزمون کانکور امسال زیر سایه کرونا برگزار می گردد. امسال با شیوع ویروس کرونا تمام برنامه‌های تحصیلی تعطیل اعلام شده و پروسه آزمون کانکور نیز به تعویق افتاد. اما چندی پیش اداره ملی امتحانات از برگزاری امتحانات سراسری کانکور در کشور خبر داد. این اداره با بیان این که امتحان کانکور در اواخر ماه سرطان برگزار خواهد یادآور شده بود که طرح برگزاری آزمون کانکور روز یک شنبه (15 سرطان) از سوی کمیته اضطرار مبارزه با کرونا تایید شده است.

اکنون این اداره مطابق به برنامه خود توانسته از یک شنبه (29 سرطان) پروسه آزمون کانکور در 17 ولایت را آغاز نماید که تا 2 روز دیگر ادامه خواهد داشت.

عبدالقدیر خموش، سرپرست اداره ملی امتحانات کانکور در گفتگو به خبرنامه گفت: “امتحان کانکور از یک شنبه در 17 ولایت آغاز شد و تا دو روز دیگر این امتحانات ادامه خواهد داشت. مانند هر سال امسال نیز هیچ گونه تغییر خاصی در نحوه گرفتن امتحان ایجاد نشده. اما ما سال به سال تلاش می‌کنیم که سهولت های بیشتری برای داوطلبان کانکور ایجاد شود.”

آزمون کانکور در 34 ولایت در 5 مرحله

اداره ملی امتحانات کانکور گفته است که امسال به صورت تخمینی نزدیک به 210 هزار داوطلب در این پروسه اشتراک خواهد کرد. بر اساس پیش بینی این اداره انتظار می‌رود بیشتر از 70 هزار داوطلب در دانشگاه های تحصیلات عالی دولتی جذب شده، حدود 68 هزار آنان فارغ مکتب می‌باشند که جذب نهادهای تحصیلات عالی می‌شود، 5 هزار داوطلب در برنامه‌های شبانه و 14 پاس و ماستری شامل خواهند شد.

بیشتر از 40 تا 45 هزار داوطلب در نهادهای نیمه عالی جذب خواهند شد. به صورت مجموعی بالاتر از 120 هزار داوطلب در تحصیلات عالی و نیمه عالی جذب خواهد شد.

اکنون برای گرفتن امتحان کانکور در سراسر کشور اداره ملی امتحانات تصمیم دارد در 34 ولایت با 5 مرحله از داوطلبان آزمون کانکور را اخذ نماید.

در مرحله نخست آزمون کانکور در 17 ولایت ارزگان، بادغیس، پکتیکا، پنجشیر، دایکندی، زابل، سرپل، سمنگان، غور، فراه، کندز، قندهار، کنر، لوگر، نورستان، نیمروز و میدان‌وردک در جریان است.
بر اساس گفته‌های مسئولان ادراه ملی امتحانات، مرحله دوم آزمون کانکور از روز چهارم عید قربان آغاز خواهد شد و ولایت‌های هلمند، غزنی، پکتیا، خوست، کاپیسا، بامیان، لغمان و هرات را شامل می‌شود.

مرحله سوم آزمون کانکور نیز هفت روز پس از عید قربان برگزار می‌شود و ولایت‌های فاریاب، جوزجان، بلخ، پروان و بغلان را در بر می‌گیرد.

مرحله چهارم آزمون کانکور شامل ولایت‌های ننگرهار، تخار و بدخشان به شمول چهار حوزه آن، می‌شود.

آزمون کانکور در مرحله پنجم در کابل از 1 سنبله آغاز می‌شود.

آقای خموش افزود: “در مرحله پنجم امتحان از داوطلبان کابل گرفته خواهد شد زیرا در پایتخت تعداد داوطلبان بیشتر از 50 هزار نفر است و در سه یا چهار مرحله تنظیم می‌شود. امیدواری ما این است که در 15 سنبله تمام امتحانات گرفته شود و تلاش می‌کنیم تا اخر سنبله نتیجه امتحان را اعلام نماییم.”

چالش‌ها و فرصت‌ها

با این که این اداره از چگونگی همکاری نهادها و ارگان های محلی در کشور نگران بوده اما با اعزام شدن تیم‌های اداره ملی امتحانات به ولایات مربوطه تمام نهادهای محلی آمادگی لازم را گرفته و تمام امکانات خود را در اختیار آنان قرار داده است. این اداره با برنامه منظم و همکاری نهادهای مربوطه توانسته امتحانات را در زمان مشخص آن برگزار نمایند.

عبدالقدیر خموش در این مورد گفت: “هر چند ما از بخش امنیتی و تخنیکی نگران بودیم اما همه چیز به خوبی پیش می‌رود. مقامات محلی ولایات تمام سعی خود را در خصوص برگزاری امتحانات انجام داده‌اند. تیم های صحی در زمان بایومتریک و اخذ امتحان حضور داشتند و توزیع ماسک ها در اکثر ولایات به صورت منظم صورت گرفت و دوا پاشکی نیز انجام شده و مواد ضد عفونی نیز وجود داشت.”

این اداره با کمک و همکاری وزارت دفاع توانسته مطابق برنامه خود تیم‌های خود را از طریق هوا و طیاره‌های نظامی به ولایات صعب العبور همچون ولایات پکتیکا، زابل، نورستان، بادغیس و ارزگان انتقال دهند.

مسولان اداره ملی امتحانات امیدوارند تا اوراق امتحانات نیز با همین برنامه در وقت معین به مرکز انتقال داده شود.

در همین حال اداره امتحانات اعلام می گوید که در این دوره از امتحانات ظرفیت جذب دختران نیز 2 برابر بیشتر از سال های گذشته شده است. سال گذشته ظرفیت جذب دختران در کد مخصوص آنان نزدیک به 6 هزار داوطلب می‌رسید اما اکنون این مقدار به 13 هزار دختر رسیده است.

مسئولین این اداره می‌گوید اکنون دختران در کنار رقابت بین خود برای 13 هزار کد مخصوص می‌توانند از طریق رقابت آزاد نیز جذب تحصیلات عالی شوند. سال قبل میزان جذب دختران در نهادهای تحصیلی عالی و نیمه عالی به 33 درصد می‌رسید ولی اکنون مسولین اداره ملی امتحانات تخمین می‌زند که امکان دارد این فیصدی 35 تا 40 درصد بالا برود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *