محور گفتگوهای ارگ و کاخ سفید؛ ابراز نگرانی از افزایش خشونت ها و تاکید بر آغاز مذاکرات بین الافغانی

توسطفریدون حسنی

تیر ۲۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده است که در گفتگوی تلیفونی رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی با رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی امریکا بر توقف خشونت ها تاکید شده است.

ارگ گفته است که این گفتگوی تیلفونی شام روز گذشته جمعه (۲۷سرطان) صورت گرفته و مشاور امنیت ملی امریکا تاکید کرده که کشورش از یک افغانستان متحد، مستقل، دموکرات و واحد که دوباره به مکان امن برای تروریزم مبدل نشود حمایت می کند.

به گفته ارگ دو طرف در مورد مذاکرات مستقیم بین دولت و طالبان گفتگو کرده و تاکید نموده اند که این مذاکرات باید هرچه زودتر آغاز شود.

ارگ افزوده همچنان در این گفتگو هر دو طرف، نگرانی های شان را در خصوص افزایش خشونت ها از سوی طالبان ابراز کرده خاطرنشان کردند که باید این خشونت ها بخاطر برقراری صلح پایدار در افغانستان، متوقف شود.

این در حالی است که به نظر می رسد گفتگوهای صلح افغانستان به بن بست رسیده و گروه طالبان رهایی کامل ۵ هزار زندانی اش از سوی حکومت را پیش شرط بر آغاز مذاکرات بین الافغانی قرار داده است. در همین حال حکومت نیز حاضر به رهایی ۶۰۰ زندانی این گروه نیست. حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه به روز پنجشنبه گذشته نیز گفته بود که ۶۰۰ زندانی طالب که جرایم آن ها بالا است در هیچ قانونی قابل رهایی نیست و حکومت از طالبان خواسته است به جای این ۶۰۰ زندانی فهرست تازه ای زندانیان برای رهایی به حکومت افغانستان بسپارند اما طالبان این درخواست حکومت را رد کرده است.

دست طالبان برای فهرست جایگزین رهایی زندانیان باز است

از سوی ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح در توییتی نگاشته است که حکومت تمام تلاش‌هایش را جهت استفاده از فرصت به وجود ‌آمده برای صلح انجام داده است.

خانم انوری تاکید کرده که حکومت مبادله زندانیان را مطابق قانون و معیارات بین‌المللی پیش برده و حتی دست طالبان را برای فهرست جایگزین تعدادی که قابل رهایی نیست باز گذاشته است.

سخنگوی وزارت دولت در امور صلح افزوده: «گروه طالبان باید اراده‌شان را در عمل نشان دهند، خشونت روش مطالبه سیاسی نیست و تنها سبب قربانی‌شدن انسان‌هایی از هر دو طرف می‌شود که آرزوی صلح دارند».

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *