نگرانی از موج دوم شیوع کرونا ویروس؛ برنامه های وزارت صحت عامه در حوزه تشخیص و درمان کوید-۱۹ چیست؟

توسطفرشته فرهنگ

تیر ۲۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : تیر ۲۸, ۱۳۹۹

 وزارت صحت عامه اعلام کرده بود که فیس تشخیص ویروس کرونا یا معاینه (پی سی آر) در شفاخانه های خصوصی ۴ هزار ۵۰۰ افغانی تعیین شده است.

این وزارت روز گذشته چهارشنبه (۲۵سرطان) با نشر اعلامیه گفته بود که برای مراکز صحی خصوصی که اجازه فعالیت تشخیص ویروس کرونا را دارند برای هر معاینه «پی سی آر» ۴ هزار و ۵۰۰ افغانی فیس تعیین شده است.

مقامات صحی افغانستان با تاکید به این موضوع گفته بودند که مراکز صحی خصوصی با مجوز تشخیص ویروس کرونا باید مطابق با لایحه تعیین شده از بیماران فیس اخذ کرده و اضافه ستانی نکنند.

وزارت صحت همچنان هشدار داده است که در صورت اضافه ستانی و تخلف در اخذ فیس از سوی مراکز صحی خصوصی با آنان برخورد قانونی صورت خواهند گرفت.

خدمات تداوی کرونا با سکتور خصوصی

همزمان با افزایش ویروس کرونا و اعلام بسیج عمومی وزارت صحت به تاریخ ۲۲ جوزا اعلام کرد که سکتور خصوصی اجازه دارد از این پس در تشخیص و تداوی کرونا سهم گیرد و دیگر نیاز نیست شفاخانه های خصوصی مبتلایان کرونا تحت نام محرقه تحت مداوا قرار دهد.

معصومه جعفری، معاون سخنگوی وزارت صحت عامه در این مورد به خبرنامه گفت: “این پالسی وزارت بود تا برای سکتور خصوصی در بخش صحت اجازه تدوای و تشخیص کرونا داده شود. چنان که سکتور خصوصی در موارد زیادی ارائه خدمات دارد و 50 درصد در ارائه خدمات صحی با دولتی همکاری می‌کند در این امر که این ویروس برای همیشه وجود دارد پس ما می‌توانیم از امکانات بخش خصوصی نیز استفاده کنیم.”

در حال حاضر به 2 مرکز صحی خصوصی در کابل اجازه ارائه خدمات تداوی و تشخیص کرونا داده شده که برای هر تست فی نفر 4500 افغانی فیس تعیین شده است.

وزارت صحت عامه در نظر دارد تا با بعضی موسسات خصوصی قرارداد کند و تداوی و تشخیص کرونا را به عهده آنان بگذارد.

خانم جعفری یاد آور شد که: “عرضه خدمات صحی از سوی بعضی موسسات خصوصی قرارداد می‌شود که این موضوع تازه نیست و قبلا وجود داشته است. ما در کابل با شفاخانه محمد علی جناح و افغان جاپان در این خصوص قرارداد می‌بندیم که این نه تنها به وزارت صحت عامه دخیل است بلکه از سوی تمویل کنندگان مانند بانک جهانی نیز تصمیم گرفته می‌شود و حتی بدون وزارت صحت نیز تمویل کنندگان به صورت مستقیم برای عرضه خدمات با شفاخانه ها قرارداد می‌کنند.”

ارتقای ظرفیت شفاخانه‌ها

وزارت صحت در تلاش است تا با شامل سازی سکتور خصوصی در بسیج عمومی مقابل ویروس کرونا به بخش شفاخانه های دولتی کمک کند تا خدمات در شفاخانه های دولتی برای کسانی که توانایی مالی کمی دارند بیشتر شود و شهروندانی که مایل به رفتن به شفاخانه‌های خصوصی هستند و یا مشکل مالی ندارند به این مراکز مراجعه نمایند.

همچنان این وزارت در تلاش ارتقای ظرفیت و ایجاد بخش مخصوص تشخیص و درمان در شفاخانه‌ها در سراسر کشور می‌باشند. چنانچه تا کنون 4 شفاخانه در کابل بخش مخصوص تداوی و تشخیص کرونا را راه اندازی کرده‌اند و امروز پنج شبنه (26 سرطان) وزارت صحت عامه بخش بیماران کووید-19 را در شفاخانه جمهوریت نیز افتتاح کرده‌ است.

با این که گزارش‌هایی مبنی بر کمبود امکانات و دارو در شفاخانه افغان جاپان و محمد علی جناح نشر شده اما مسولان وزارت صحت می‌گوید که آن ها در بخش تداراکات خود کمبود شفاخانه‌ها به خصوص دارو را رفع می‌کند و تلاش دارد تا این چالش‌ها رفع گردد.

محب الله بارکزی، رئیس شفاخانه محمدعلی جناح به خبرنامه گفت: “ما فعلا وضعیت خوبی داریم، بیماران مبتلا به کرونا که قبلا به 100 نفر می‌رسید اکنون به 20 تا 30 نفر در روز می‌رسد و همچنان در همین روزها مواد مورد نیاز به خصوص دارو به شفاخانه رسیده است.”

بیش از 35 هزار مبتلا به کرونا

همه این‌ها در حالی است که اکنون 35 هزار و 70 نفر مبتلا به کرونا هستند که تنها در ۲۴ ساعت گذشته از تست ۴۱۸ سمپل مشکوک ۷۶ واقعه مثبت ویروس کرونا در سطح کشور ثبت گردیده است.

این 76 مورد با 16 مورد در هرات، 10 مورد در فراه، 8 مورد در بادغیس، 7 مورد در بلخ، در کابل و دایکندی هر کدان 5 مورد، غزنی، قندز و بغلان هر کدام 4 مورد، قندهار 3 مورد و در کنر، بدخشان، تخار و بامیان هر کدام 2 مورد ثبت شده است.

در این 24 ساعت 21 مورد فوتی شامل 19 مورد کابل، 1 مورد پکتیا و 1 مورد در دایکندی به ثبت رسیده است. در عین حال افراد بهبود یافته به 425 نفر می‌رسد.

به صورت عموم اما میزان تلفات ناشی از ویروس کرونا در کشور به 1 هزار و 115 می‌رسد و 22 هزار و 881 مورد بهبود یافته‌اند.

با همه این‌ها معصومه جعفری تاکید دارد که هر چند میزان آمار مبتلایان در این اواخر کاهش یافته است اما اگر مردم به رعایت بهداشت و فاصله اجتماعی توجه نکنند امکان شروع موج دوم شیوع کرونا با توجه به فرا رسیدن عید قربان وجود دارد.

این وزارت سعی دارد تا با ارتقای ظرفیت شفاخانه‌ها و فراهم آوری امکانات بیشتر  از شیوع موج دوم کرونا جلوگیری کند.

این در حالی است که اکنون هرات با بیشترین مورد مثبت مبتلا به کرونا رو به رو است و پس از آن به ترتیب کابل، بلخ و قندهار بیشترین موارد مثبت را در خود جای داده است.

در مورد میزان تلفات ناشی از کرونا نیز، کابل با ثبت 409 مورد در صدر جدول قرار دارد که پس از آن هرات و ننگرهار قرار دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *