فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی امریکا در کابل؛ امریکا و ناتو: تعهد همکاری با حکومت افغانستان پابرجاست

توسطفریدون حسنی

تیر ۲۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

همزمان با بحث ها در باره صلح و افزایش خشونت ها از سوی طالبان جنرال مک کینزی فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی امریکا در سفرش به کابل از ادامه همکاری کشورش در حوزه های صلح، پیشرفت و تامین امنیت افغانستان تاکید کرده است.

ارگ ریاست جمهوری گفته است که این جنرال بلندپایه امریکایی روز شه‌شنبه (۲۴سرطان)‌ با رییس جمهور غنی در ارگ دیدار و دو طرف در خصوص پروسه صلح، وضعیت امنیتی، حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و تقویت هرچه بیشتر مشارکت امنیتی گفتگو کرده اند.

ارگ افزوده در این دیدار مک کینزی تصریح کرده که به افغانستان سفر کرده تا به حکومت و مردم این کشور اطمینان دهد که حمایت و همکاری ایالات متحده امریکا از صلح، پیشرفت و تامین امنیت افغانستان پابرجاست.

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی امریکا تاکید کرده: «ما در کنار شما قرار داریم تا افغانستان دوباره به مکان امن برای تروریزم مبدل نشود.»

به گفته ارگ رییس جمهور غنی نیز در این دیدار صلح را از خواست اساسی مردم افغانستان و از اولویت های مهم حکومت خوانده تاکید کرده که طالبان باید از جنگ و خشونت دست بکشند.

ناتو حضور نظامی خود را به حمایت از روند صلح تنظیم می کند

ار سوی هم ناوقت روز گذشته پیمان اتلانتیک شمالی ناتو در بیانیه ی گفته است که پروسه ی صلح تحت رهبری افغان ها برای یافتن راه حل سیاسی و پایان چهار دهه جنگ تنها راه برای صلح و امنیت پایدار در افغانستان است.

در اعلامیه ناتو امده است که سطح کنونی خشونت بوجود آمده توسط طالبان قابل قبول نیست و اعتماد به پروسه ی صلح را خدشه دار می سازد.

سازمان ناتو با بیان اینکه به تعهدات اش در قبال افغانستان متعهد است تاکید کرده که حضور نظامی نیروهای ناتو در افغانستان مشروط است و نظر به شرایط پیش آمده، این نهاد حضور نیروهایش را در افغانستان تنظیم خواهد کرد.

گذشت ۱۳۵ روز از امضای توافق‌نامه صلح

این در حالی است که پس از گذشت ۱۳۵روز از امضای توافقنامۀ صلح امریکا و طالبان، مرحلۀ نخست این توافقنامه تکمیل شد و زلمی خلیلزاد گذشت ۱۳۵ روز را نقطه «عطف» در توافق‌نامه خوانده است.

با گذشت ۱۳۵ روز هنوز پیشرفت های اساسی در روند صلح افغانستان رونما نشده و تنها کاهش حضور نظامیان امریکایی در پنج پایگاه نظامی مستقر در افغانستان صورت گرفته و نیز شمار سربازان امریکایی به بیش از ۸ هزار تن در افغانستان رسیده است.

اما در این طرف صلح حکومت افغانستان نزدیک به چهار هزار ۲۰۰ زندانی طالب را رها کرده است و طالبان نیز نزدیک به ۷۰۰ زندانی حکومتی را آزاد نموده است. با این حال اما گروه طالبان تاکنون حاضر به نشست مستقیم با حکومت نشده است.

حکومت همواره طالبان را متهم به کندکاری در روند صلح می کند در تازه ترین اظهارات سخنگوی ریاست جمهوری روز گذشته گفت که اقدامات طالبان در رهایی زندانیان و روند صلح ناچیز است.

او تاکید کرد که ممکن ادعای طالبان مبنی بر داشتن یک هزار زندانی نیروهای امنیتی حقیقت نداشته باشد و تاکنون بیشترین افرادی که از سوی طالبان رها شده اند غیرنظامی اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *