رتبه مارشالی رسما به عبدالرشید دوستم اعطا شد

توسطفریدون حسنی

تیر ۲۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

رتبه مارشالی و بلندترین درجه نظامی افغانستان از سوی عبدالله عبدالله و بر اساس فرمان رییس جمهور غنی در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان در یک مراسم ویژه رسما به عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی افغانستان اعطا شد.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی و شماری از شخصیت های سیاسی در مراسم اعطای رتبه مارشالی که امروز چهارشنبه (۲۵سرطان) در مراسم ویژه در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان برگزار شده بود شرکت داشتند.

عبدالله عبدالله در این مراسم مدال مارشالی را به عبدالرشید دوستم تفویض کرد و محمدشاکر کارگر، رییس دفتر ریاست جمهوری فرمان رییس جمهور که در آن گفته شده رتبه مارشالی به آقای دوستم را به پاس خدمات او در راستای حل بن‌بست‌های سیاسی و تأمین ثبات سیاسی کشور، اعطا شده به خوانش گرفت.

در این مراسم، پیام‌های تبریکی از آدرس‌های مختلف از جمله پیام تبریکی رییس‌جمهور ازبیکستان نیز به خوانش گرفته شد.

رتبه مارشالی عبدالرشید دوستم

عبدالرشید دوستم در انتخابات گذشته ریاست جمهوری از حامیان اصلی عبدالله عبدالله بود و پس از بحران انتخاباتی و امضای موافقت نامه سیاسی میان ارگ و سپیدار اعطای رتبه مارشالی به آقای دوستم نیز در این توافقنامه گنجانده شد.

آقای دوستم سومین مارشال افغانستان است. نخستین بار این رتبه به شاه‌ولی خان، کاکای محمدظاهر شاه و پس از آن در زمان حکومت حامد کرزی، به محمدقسیم فهیم داده شده بود.

اعطای رتبه مارشالی به آقای دوستم با استقبال موافقان و انتقاد منتقدان نیز قرار گرفته است.

در نخستین واکنش ها رحمت الله نبیل رییس پشین امنیت ملی ضمن تبریکی تفویض رتبه مارشالى گفته است: «گرچند تفویض رتبه مارشالی به جناب عبدالرشید دوستم میان اقشار مختلف افغانستان با گرمی‌ها و سردی‌ها توسط مردم افغانستان استقبال گردید، اما بهترین داور تاریخ خواهد بود.»

نبیل افزوده: «با این‌همه حرف کوتاه من در خصوص تفویض بلندترین رتبه نظامی به جناب عبدالرشید دوستم اینست که؛ هر که آب از دم شمشیر خورد، نوشش باد!»

او تاکید کرده که افغانستان امروز بیشتر از هر زمان دیگر به وحدت و یک‌پارچگی «ضرورت جدی» دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *