جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

۶ الگوی فکری مخرب که همین امروز باید کنار بگذارید

خواندن 3 دقیقه
4
(1)

 آنچه در زندگی به دست می‌آورید، مستقیماً متناسب با افکاری است که در ذهن‌تان پرورانده‌اید. و این را بدانید: شما تحت کنترل محتوای ذهنی خودتان هستید. در این صورت منطقی است که تفکرات‌مان را برای رسیدن به موفقیت بهینه کنیم. در این نوشتار ۶ الگوی فکری یا عادت ذهنی مخرب را می‌بینید که برای بهره‌مندی از تمام توانایی‌تان باید آنها را از بین ببرید.

۱. شکوه و شکایت

تفکر منفی عادتی است که مغز به طور طبیعی می‌خواهد مدام آن را زنده کند زیرا فاصله بین سیناپس‌هایی که پیام‌های مشابه – مثبت یا منفی – را حمل می‌کنند کوتاه می‌شود تا ارائه اطلاعات در مدار مغز آسان‌تر باشد. به عبارت دیگر، فکر کردن به تفکری که قبلا داشته‌ایم، آسان‌تر است. اساساً، منفی‌نگری عادتی است که می‌تواند شخصیت شما را دائما تیره و تاریک جلوه دهد.

مطلب مرتبط: ۷ راهکار که از آدم های منفی حذر کنید

۲. الگوی فکری مخرب؛ قدردان نبودن

این را به خاطر بسپارید: بیش از 100 میلیارد نفر در این سیاره زندگی و فوت کرده‌اند. و اکثر آن‌ها بدون برق، آب یا آنتی‌بیوتیک گذران زندگی کرده‌اند. دست کم روزی یک دقیقه وقت بگذارید و بابت نعمت‌هایی که در اختیارتان است شکرگزاری کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که قدردانی می‌تواند منجر به بهبود خلق و خو، خواب بهتر، خستگی کمتر و کاهش سطح التهاب شود.

مطلب مرتبط: ۹ دلیل که همیشه احساس خستگی می کنید

۳. مقایسه خود با دیگران

یک محقق از دانشگاه هیوستون بین مدت زمان صرف‌شده در رسانه‌های اجتماعی و علائم افسردگی ارتباطاتی پیدا کرد. خودتان فکر کنید: دوستان فیسبوکی یا اینستاگرام شما تصاویر و اتفاقات خوب را منتشر می‌کنند نه چیزهای بدی که در زندگی‌شان است. به خودتان لطف کنید و همواره یادتان باشد که زندگی هیچکس کامل نیست.

مطلب مرتبط: ۱۴ نشانه افسردگی در کودکان که هر پدر و مادری باید بداند

۴. الگوی فکری مخرب؛ دست کم گرفتن اراده‌تان

احتمالا قبلا در ترک چیزی موفق شده‌اید: مثلا سیگرت یا حضور مدام در رسانه‌ها، اما در نهایت تسلیم شده‌اید انگار که نیروی اراده‌‌تان ته کشیده‌است. محققان دریافته‌اند که قدرت اراده بازتابی از ایدئولوژی فرد است. به عبارت دیگر، اگر اعتقاد دارید که کنترل محدودی روی خودتان دارید، به احتمال زیاد در تلاش برای رسیدن به اهداف دشوار پایدار نخواهید بود.

مطلب مرتبط: ۱۰ عادت روزانه آدم های موفق که هرگز ترک نمی شوند

۵. داشتن انتظارات غیرواقعی

انتظارات، فرضیاتی هستند در مورد اینکه امور چطور باید پیش بروند. توقع بالا از خود انگیزه‌بخش است اما اگر دائم آنها را در سر بپرورانیم بیشتر مخرب هستند تا سازنده. شکست هم بخشی از این دنیای غیرقابل‌پیش‌بینی است بنابراین داشتن انتظارات زیاد، می‌تواند اضطراب و استرس در ما ایجاد کند.

مطلب مرتبط: از درمان بی خوابی تا رفع اضطراب؛ ۸ کاربرد بی‌نظیر عسل

۶. الگوی فکری مخرب؛ انتقاد از خود

خواه متوجه باشید و خواه نه، شما دائما در حال گفتگو با خودتان هستید. شیوه خودگویی‌های شما اهمیت زیادی دارد زیرا بر خلق و خوی‌تان تاثیر می‌گذارد. خودگویی‌های منفی و انتقاد از خود می‌تواند اثر بسیار مخربی بر روحیه شما داشته باشد و توانایی‌های‌تان را نابود کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان