جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

واکنش ها به حمله طالبان در سمنگان؛ خلیلزاد: این حمله خلاف تعهدات طالبان است

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

در ادامه واکنش ها، زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان نیز در واکنش به حمله موتر بمب و مهاجمان مسلح بالای ریاست امنیت ملی سمنگان گفته است که این حمله گروه طالبان با تعهد آنها برای کاهش خشونت برای رسیدن آتش بس دایمی در مذاکرات بین الافغانی مخالف است.

آقای خلیلزاد بامداد امروز در رشته توییتی نگاشته است: «گذشت ۱۳۵روز از امضای توافقنامه یک نقطه عطف کلیدی در اجرای توافق نامه آمریکا و طالبان است. ایالات متحده بسیار سخت تلاش کرده است تا مرحله اول تعهدات خود را در این توافقنامه انجام دهد، از جمله کاهش نیروها و ترک پنج پایگاه. تعداد نیروهای ناتو به تعداد مناسب کاهش یافته است.»

نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان افزوده که در مورد آزادی زندانیان هرچند کند اما پیشرفت بزرگی صورت گرفته است و نیز تیم های مذاکره کننده طالبان و حکومت در زمینه تدارک برای مذاکرات بین الافغانی پیشرفت کرده اند.

او تاکید کرده که هیچ آمریکایی از امضای توافقنامه تاکنون در افغانستان به دلیل  خشونت های طالبان زندگی خود را از دست نداده، روابط منطقه ای بهبود یافته اما پیشرفت بیشتری در مقابله با تروریسم لازم است.

خلیلزاد با بیان اینکه خشونت به ویژه در روزها و هفته های اخیر افزایش یافته و بدون هیچ دلیلی افغان ها کشته شده اند افزوده: «حمله طالبان امروز در مرکز یک ولایت با تعهد طالبان برای کاهش خشونت برای رسیدن آتش بس دائمی در مذاکرات بین الافغانی مخالف است.»

نماینده امریکا در امور صلح افغانستان حمله طالبان در سمنگان را محکوم کرده گفته است: «استفاده از موتر بمب در مرکز ولایت امری قابل قبول نیست و موجب تقویت کسانی خواهد شد که مخالف صلح هستند.»

او یک بار دیگر خواهان کاهش خشونت از سوی طرف های درگیر شده و تاکید کرده که برای رهایی کامل زندانیان، کاهش خشونت، اجرای کامل تعهدات توافق‌نامه صلح و شروع مذاکرات بین‌الافغانی پافشاری دارد.

انفجار موتر بمب و حمله مهاجمان در سمنگان

حوالی ساعت ۱۰:۵۰ قبل از ظهر روز گذشته ابتدا یک موتر بمب در نزدیکی ریاست عمومی امنیت ملی ولایت سمنگان انفجار داده شد و به تعقیب آن به گفته مقام های محلی سمنگان دو مهاجم انتحاری وارد تعمیر ریاست امنیت ملی این ولایت شدند.

این حمله پس از حدود یک ساعت درگیری با کشته شدن مهاجمان پایان یافت و به گفته صفت الله سمنگانی در نتیجه آن ۱۱ تن ا کشته و۶۳ تن بشمول زنان و کودکان رخمی شدند.

گروه طالبان دقایقی پس از حمله مسوولیت آن را به عهده گرفت.

واکنش ها به این حمله

رییس جمهور غنی در واکنش به این حمله آن را «عمل جنایتکارانه و ضد بشری» خوانده و گفته است که این حملۀ تروریستی بیانگر آن است که طالبان هنوز هم به خشونت و تداوم جنگ پافشاری دارند.

غنی تاکید کرده که: «توسل به ادامه خشونت و کشتن مردم برای بدست آوردن امتیاز در مذاکرات، بدترین رویکردی است که با تاسف گروه طالبان آن را اختیار کرده اند.»

رییس جمهور با بیان اینکه طالبان از جنگ دست بکشند و صدای دولت و مردم افغانستان و جامعه جهانی را برای ختم جنگ و برقراری صلح بپذیرند افزوده که که تشدید خشونت و جنگ، پیشرفت در روند صلح را آسیب می رساند.

اتحادیه اروپا در افغانستان نیز در واکنش به این حمله گفته است: «در مواقعی که افغانستان گام های جسورانه ای برای صلح برداشته است ، حمله طالبان به سمنگان یک تحریک است.»

اتحادیه اروپا ضمن این که خواستار توقف خشونت ها شده تاکید کرده که فقط آتش بس اثبات حسن نیت خواهد بود.

هیئت معاونیت ملل متحد نیز از همه طرفها خواسته است كه قوانین بین المللی بشردوستانه را رعایت كرده و از غیرنظامیان محافظت كنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان