۷ نشانه کم خونی که احتمالا اطلاعی از آنها ندارید

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۱۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : تیر ۲۱, ۱۳۹۹

 کم خونی اختلالی است که در اثر آن گلبول قرمز یا هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد. گلبول‌های قرمز وظیفه رساندن اکسیژن به بدن و حذف دی‌اکسیدکربن را دارند. اگر این فرایندها به درستی انجام نشوند، دچار طیفی از مشکلات خواهیم شد. در این نوشتار با برخی علائم کم خونی آشنا خواهیم شد.

علائم کم خونی

۱. رنگ‌پریده بودن پوست و پلک پایین

وقتی بدن ما اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند، پوست رنگ پریده به نظر می‌رسد. این موضوع نه تنها در مورد صورت بلکه در مورد کل بدن به خصوص دستها، قسمت داخلی پلک پایین و زبان صدق می‌کند.

۲. علائم کم خونی؛ ضربان قلب نامنظم

پایین بودن سطح هموگلوبین باعث می‌شود که قلب برای پمپاژ کردن خون سخت‌تر از حد نرمال فعالیت کند زیرا باید تلاش زیادی کند تا اکسیژن کافی به بدن برسد، روندی که به ضربان قلب نامنظم منجر می‌شود.

مطلب مرتبط: بیماری قلبی در مردان؛ علائم و نشانه های این بیماری خطرناک را بشناسیم

۳. خستگی

اگر اندام های ما مقدار مناسبی از اکسیژن را دریافت نکنند، بدن باید برای تولید انرژی کافی تلاش بیشتری کند، و همین باعث می‌شود احساس خستگی داشته باشیم.

۴. علائم کم خونی؛ نداشتن تمرکز

تمام اندام‌های ما برای عملکرد خوب به اکسیژن نیاز دارند و مغز نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر سطح اکسیژن پایین‌تر از حد لازم باشد، نمی توانیم واضح فکر کنیم و متمرکز بمانیم.

مطلب مرتبط: ۱۰ ترفند ساده و جالب برای تقویت مغز

۵. ترک خوردن گوشه لب‌ها

بیشتر ما لب‌های خشک یا ترک خورده را در اثر سرما، آفتاب یا وزش باد تجربه کرده‌ایم، اما کم خونی سبب ترک خوردن گوشه‌های لب می‌شود.

۶. علائم کم خونی؛ نازک شدن ناخن

اگر ناخن‌های‌تان شکننده شده‌اند یا شکل قاشقی پیدا کرده‌اند، ممکن است به کم خونی مبتلا شده باشید. ناخن‌ها برای سالم ماندن به اکسیژن نیاز دارند.

مطلب مرتبط: شکل و رنگ ناخن چه ارتباطی با سلامتی دارد؟

۷. اشتیاق غیرمعمول برای خوردن مواد غیرخوراکی

دانشمندان هنوز توضیحی در مورد اینکه چرا کم خونی باعث این هوس‌های عجیب می‌شود، ندارند، اما شایع‌ترین آنها ولع خوردن خاک، گچ یا یخ است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *