تاثیرات کرونا؛ ازکاهش ۳ درصدی رشد اقتصادی تا افزایش ۷ درصدی فقر در افغانستان

توسطفریدون حسنی

تیر ۱۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

همزمان با همه گیری ویروس کرونا در افغانستان مصطفی مستور وزیر اقتصاد می گوید با گسترش این ویروس رشد اقتصادی افغانستان سه درصد کاهش و میزان فقر ۷ درصد افزایش یافته است.

وزارت اقتصاد با نشز خبرنامه ای گفته است که آقای مستور این گفته ها را در نشستی که تحت عنوان «حمایت از احیای مجدد سکتور خصوصی در آسیای مرکزی بعد از کوید ۱۹ با تمرکز افغانستان» به صورت آنلاین برگزار شده بود بیان داشته است. آقای مستور در این نشست گفته است: «با در نظرداشت گسترش کوید ۱۹، رشد اقتصادی ما در سال روان یک افت ۳ درصدی را نسبت به سال پار خواهد داشت و هم چنان میزان فقر از ۵۴.۵  درصد به ۶۱.۵ درصد بلند خواهد رفت.»

وزیر اقتصاد افزوده که دولت در کنار حمایت مالی از سکتور صحت و مصونیت اجتماعی، به سکتور خصوصی که در جریان گسترش کوید ۱۹ آسیب دیده توجه دارد. به گفته او وزرات اقتصاد در همکاری با ادارات ذیربط بسته را که متمرکز به حمایت از پیشه وران، تشبثات کوچک و متوسط در بخش های مالیات، فیس شاروالی ها، قرضه های سهل، برق و کرایه جایداد ها می باشد، تهیه کرده است.

وزیر اقتصاد تاکید کرده که بسته پیشنهادی برای تایید به شورای عالی اقتصادی و کابینه ارسال شده است.

کمک ۴۹ میلیون دالری امریکا

همزمان با این برنامه غذایی جهان در یک اعلامیه گفته است که ادارۀ انکشافی ایالات متحده (USAID) در افغانستان به تازگی ۴۹ میلیون دالر را در اختیار این اداره قرار داده و این اداره در نظر دارد که از این کمک جدید، برای نزدیک به یک میلیون افغان، مواد غذایی و پول نقد توزیع کند.

در این اعلامیه آمده است افرادی تحت پوشش این کمک ها قرار می گیرد که متضرر از حوادث طبیعی و بحران، کودکان سوتغذی، زنان باردار و شیرده و کسانی که در امور کاهش خطرات سهم می‌گیرند، اند.

رابرت کساکا، معاون و سرپرست پروگرام غذایی جهان در افغانستان ضمن قدردانی از کمک تازۀ ایالات متحده گفته است: «این کمک در یک حالت جدی به دست آمده که به طور تخمینی چهار میلیون مردم با کمبود شدید موادغذایی در کشور روبرو اند.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *