جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

افغانستان از طریق خط آهن به بندر چابهار وصل می شود

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

ایران کار ساخت  خط آهن با  ۶۲۸ کیلومتر طول را آغاز کرده که بندر تجارتی چابهار آن کشور را از طریق خط آهن به افغانستان و دیگر کشورهای آسیایی وصل می‌کند.

خبرگزاری دولتی ایران «ایرنا» گزارش داده است که پروژۀ خط آهن چابهار-زاهدان-بیرجند و مشهد ایران از سوی مقامات آن کشور افتتاح شده است.

خیرالله خادمی، معاون وزارت شهرسازی ایران حین افتتاح این پروژه گفته است که این خط در نهایت به افغانستان وصل می شود و نقطۀ ترانزیت به آسیای میانه خواهد شد و نیز این پروژه معاهدات و معاملات سه جانبۀ ایران، افغانستان و هند را تقویت می‌کند.

خادمی با بیان اینکه خط آهن چابهار – زاهدان سرآغاز خوب برای گسترش تجارت و ترانزیت میان ایران و کشورهای منطقه است تاکید کرده که با وصف محدودیت‌های مالی، کار این پروژه پیشرفت خوبی دارد و ریل گذاری ۱۵۰ کیلومتر این خط آهن تا پایان سال جاری تکمیل می شود.

معاون وزارت شهرسازی ایران خاطرنشان کرده که قطارهای مسافربری با سرعت اعظمی ۱۶۰ کیلومتر و قطارهای باربری با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت روی این خط آهن حرکت خواهند کرد.

بندر چابهار

بندر چابهار ایران اولین بندر تجارتی آبی‌است که زمینه تجارت بین افغانستان و هند را فراهم می‌کند. افغانستان در سال ۲۰۱۶ توافقنامه‌ای را با ایران و هند امضا کرد تا از بندر چابهار برای حمل و نقل کالاهای تجارتی میان سه کشور استفاده شود.

هرچند افغانستان قبل از چابهار از طریق بندر گوادر در پاکستان با هند تجارت می کرد اما پاکستان هرازگاهی مانع تجارت این دو کشور می شد.

استفاده از بندر چابهار نه تنها زمینه را برای تجارت بین افغانستان و هند فراهم می‌کند، بلکه راه جدیدی را برای تجارت هند با کشورهای آسیای میانه می‌گشاید. هند تلاش دارد تا اموال تجارتی اش را از این مسیر به بازارهای کشورهای آسیای میانه برساند.

نخستین محموله تجارتی افغانستان به تاریخ ۴ حوت سال ۱۳۹۷ از طریق چابهار به هند ارسال شده بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان