جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

نشست منطقه ای تقویت اجماع برای صلح؛ ادامه جنگ طالبان پروسه صلح را به چالش می کشاند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

رییس جمهور غنی در افتتاح نشست منطقه ای تحت عنوان «تقویت اجماع برای صلح» گفته است که اگر طالبان به جنگ ادامه دهند، پروسه صلح افغانستان با چالش‌های جدی روبرو خواهد شد.

این نشست که عصر روز گذشته (۱۶سرطان) با ابتکار دولت افغانستان از طریق ویدیو کنفرانس به اشتراک نمایندگان در حدود ۲۰ کشور منطقه، شرکای استراتیژیک افغانستان و سازمان ملل متحد برگزار شده بود، به کشورهای منطقه یادآوری شده: «منافع مشترک ما این است که همکاری‌های خود را بیشتر سازیم».

غنی افزوده که همه به تهدید تروریزم، شبکه های جرمی منطقوی و افراط‌گرایی مواجه اند که امنیت، ثبات و منافع کشورهای منطقه را وصل می‌سازد و افغانستان منحیث چهارراه همکاری‌های منطقوی می‌تواند نقش خوبی را برای ثبات و رفاه منطقه ایفا کند.

او با بیان اینکه دیدگاه حکومت این است که افغانستان مرکز آرامش و ثبات و چهارراه انکشاف و رشد منطقه باشد، گفته است: «اهداف پروسۀ صلح این است که افغانستان مستقل، دموکراتیک، متحد در صلح با خود، با منطقه و جهان با حفظ ارزش‌های گذشته به ویژه حفظ حقوق زنان و جوانان باشد.»

رییس جمهور تاکید کرده که افغانستان ظرفیت و ارادۀ سیاسی دارد که به جنگ پایان دهد و برای طالبان یک راه حل سیاسی را پیشکش کرده تا از خشونت دست بکشند.

غنی اضافه کرده که اجماع جهانی برای ختم جنگ در افغانستان وجود دارد و حمایت کشورهای منطقه و همسایه برای اجماع قوی منطقوی، افغانستان را کمک خواهد کرد تا به اهداف صلح برسد.

او صلح  در افغانستان را باعث ثبات و امنیت منطقه و جهان خوانده تاکید کرده که اگر صلح در افغانستان برقرار شود، کشورهای منطقه دو در صد رشد اقتصادی بیشتر خواهند داشت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرده که میزان خشونت‌های فعلی در مقایسه با سال گذشته، بالاتر است. چنانچه گزارش‌های اخیر سازمان ملل متحد نشان داده است که طالبان هنوز به تعهدات خود عمل نکرده و با شبکه های تروریستی رابطه دارند.

به گفته او اگر طالبان به جنگ ادامه دهند، پروسه صلح افغانستان با چالش های جدی روبرو خواهد شد.

نشست منطقه ای تقویت اجماع برای صلح

وزارت خارجه با نشر خبرنامه ای گفته است که در این کنفرانس نمایندگانی از ۲۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی اشتراک داشتند و در جریان ارائه بیانیه‌های شان به وضوح روی اجماع پیرامون روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها تاکید کردند.

وزارت خارجه افزوده که بیانیه‌های اشتراک‌کنندگان بر آخرین تحولات مرتبط به روند صلح، به خصوص کاهش چشمگیر سطح خشونت ها توسط طالبان، آزاد سازی زندانیان میان طالبان و دولت افغانستان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و برقراری آتش بس بشردوستانه به منظور گسترش کارزار به هدف مبارزه با شیوع ویروس کرونا در افغانستان متمرکز بود و اشتراک کننده گان با اشاره به گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد سطح بلند خشونت ها و اعلامیه سرمنشی سازمان همکاری های اسلامی، از طالبان خواستند که خشونت‌ها را به شکل چشمگیر آن کاهش داده تا زمینه آغاز هر چه عاجل مذاکرات صلح مساعد شود.

به نقل ار خبرنامه وزارت خارجه  اشتراک‌کنندگان از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت کرده و خواستار حفظ ارزش‌ها و دستاوردهای مشترک مردم افغانستان و جامعه بین‌الملل در دو دهه اخیر شدند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان