دیدار حاشیه ساز سفیرعربستان با رییس مجلس سنا؛ سفارت عربستان: مواردی که از این دیدار منتشر شده مورد بحث قرار نگرفته است

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۱۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

پس از جنجالی شدن اعلامیه منتشر شده دیدار رییس مجلس سنا با سفیر عربستان از سوی این مجلس سفارت عربستان سعودی در کابل می‌گوید که مواردی از دیدار سفیر این کشور با رییس مجلس سنا منتشر شده که مورد بحث قرار نگرفته است.

سفارت عربستان سعودی امروز دوشنبه (۱۶سرطان) با نشر اعلامیه گفته است: «در ملاقات سفیر خادم حرمین شرفین در دیدار با عالیقدر فضل هادی مسلم یار رییس مشرانوجرگه افغانستان به گفتگو در مورد موضوعات مربوط به تقویت روابط دو جانبه میان دو کشور، مقررات عربستان سعودی در مورد مراسم حج  امسال و آنچه که حکومت عربستان برای ملت برادر افغانستان در عرصه‌ی انکشاف و به ویژه در عرصه‌های بهداشتی و تعلیمی دولتی تقدیم می‌نماید، منحصر بود.»

در این اعلامیه آمده است که با پیگیری آنچه از این دیدار منتشر شده آشکار شده که مواردی منتشر شده که هیچ مورد بحث قرار نگرفته است.

سفارت عربستان همچنان خواهان نشر معلومات دقیق و مستند شده است.

این اظهارات سفارت عربستان در کابل پس از آن مطرح شده است که روز گذشته مجلس سنا با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرده که بود سفیر عربستان در دیدار با رییس مجلس سنا گفته است که کشورش هزینه ۳۵ برنامه انکشافی و تأسیس صد باب مدرسه را برای افغانستان منظور کرده و نیز عنقریب کارعملی ایجاد دانشگاه بین المللی اسلامی افغانستان در ولایت ننگرهار را آغاز و به ارزش ۳۰ میلیون دالر، یک باب شفاخانه درکابل تاسیس می کند.

مجلس سنا افزوده بود که جسیم محمد الخالدی در این دیدار از کمک دوصد میلیون ریال سعودی به افغانستان به منظور مبارزه با ویروس کرونا نیز خبرداده است.

پس از آن که اعمار ۱۰۰ باب مدرسه و یک باب شفاخانه از سوی عربستان در میان کاربران صفحات اجتماعی افغانستان غوغا به پا کرد مجلس سنای افغانستان خبرنامه‌ی روز گذشته‌ی این مجلس مبنی بر ساخت ۱۰۰ باب مدرسه‌ را اصلاح کرده و گفته است که ریاض در افغانستان مدرسه‌ی دینی نه، بلکه مکتب می‌سازد.

در متن اصلاح شده‌ی خبرنامه آمده است که عربستان به تاز‌گی هزینه‌ی ۳۵ برنامه‌ی انکشافی و ۱۰۰ باب مکتب در افغانستان را منظور کرده است.

اشتباه لفظی ترجمان

صدیق صدیقی سخنگوی رییس جمهور غنی امروز در نشست خبری در واکنش به این اظهارات گفت که عربستان سعودی یکی ار متحدین سیاسی افغانستان است و کمک هایش نیز در برنامه انکشافی افغانستان موثر واقع شده است.

صدیقی تاکید کرد: «اخیرا خبرهای که می بینید اشتباه در ترجمه رخ داده ۱۰۰ باب مدرسه نه بلکه عربستان ۱۰۰ مکتب را اعمار خواهد کرد و ترجمان اشتباه لطفظی کرده است.»

از سوی هم مجلس سنا امروز دوشنبه با نشر اعلامیه گفته است که از جریان ملاقاتی که فضل هادی مسلم‌یار با جاسم محمدالخالدی سفیرکشورشاهی عربستان درارایه ارقام وترجمه برخی واژه به ویژه تاسیس صد باب مدرسه سوتفاهم به میان آمده که هدف اصلی آن، تأسیس صد باب مکتب است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *