امضای تفاهمنامه ۵ پروژه انکشافی هندوستان؛ تمرکز دهلی نو بر تمویل پروژه های کوچک در ولایات افغانستان

توسطفریدون حسنی

تیر ۱۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

 تفاهمنامه پنج پروژه آموزشی از سلسله پروژه های انکشافی با تأثیرات بلند اجتماعی کمک هندوستان برای افغانستان از سوی سفیر هند و مقامات حکومت افغانستان به امضا رسید.

این تفاهمنامه ها که امروز یک شنبه (۱۵سرطان) از سوی مصطفی وزیر اقتصاد، عبدالتواب بالاکرزی سرپرست وزارت تحصیلات عالی، وینی کمار، سفیر هند مقیم کابل و عبدالسبحان رووف معین وزارت معارف به امضا رسید قرار است تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی با کمک مالی هند در ولایات بدخشان، خوست، فراه و کاپیسا تطبیق شود.

مصطفی مستور، وزیر اقتصاد در مراسم امضای این تفاهمنامه ها  گفت که ارزش مجموعی این پنج پروژه ۲.۶ میلیون دالر است که به وزارت های معارف وتحصیلات عالی مربوط می شود.

مستور افزود سه پروژه ای که به وزارت معارف ار تباط می گیرد، شامل اعمار دو مکتب در ولسوالی ماه می ولایت بدخشان واعمار یک مکتب در مرکز ولایت نورستان است و دو پروژه ان که مربوط وزارت تحصیلات عالی می شود، شامل اعمار تعمیر تدریسی موسسه تحصیلات عالی ولایت فراه و اعمار سرک های داخلی  دانشگاه البیرونی ولایت کاپیسا است.

وزیر اقتصاد اضافه کرد که این پنج پروژه از جمله آخرین پروژه‌هایی است که زیر عنوان «پروژه‌های انکشافی با تاثیرات بلند اجتماعی» در سه مرحله با کمک مالی هند در ۳۴ ولایت افغانستان تطبیق شده و یا در حال تطبیق است.

مستور خاطرنشان کرد که پروژه های تحت نام «پروژه‌های انکشافی با تاثیرات بلند اجتماعی» ۵۸۷ پروژه کوچک با هزینه مجموعی ۱۲۰ میلیون دالر است که با تمویل هند تا پایان ۲۰۲۱ باید در سراسر افغانستان تطبیق و به بهره‌برداری سپرده شود که از مجموع این پروژه ها تا کنون ۴۲۷ پروژه آن به بهرداری سپرده شده و کار اجرای ۱۰۴ پروژه آن در جریان است و هفت پروژه دیگر آن هم در مرحله امضا قرار دارد.

به گفته وزیر اقتصاد، هندوستان در ۱۹ سال گذشته، بالاتر از دومیلیارد دالر در بخش های انکشافی واقتصادی به مردم افغانستان کمک کرده است.

تمرکز هند به تمویل پروژه های کوچک با تاثیرات بلند اجتماعی

در مراسم امضای این تفاهمم نامه ها وینی کمار، سفیر هندوستان ضمن یاد آوری از پروژه های اعمار ساختمان پارلمان، بند سلما وساخت سرک ها از مهمترین کمک های کشورش به افغانستان گفت که اکنون تمرکز این هند به تمویل پروژه های کوچک با تاثیرات بلند اجتماعی است.

سفیر هند افزود که کشورش در دو دهه گذشته سه میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده که بیش‌تر این کمک‌ها در بخش‌های بازسازی و پروژه‌های کوچک با تاثیرگذاری بلند اجتماعی بوده است که شمار آن به ۴۰۰ پروژه می‌رسد.

هند از جمله کشورهای کمک کننده عمده افغانستان به حساب می آید که بیشترین کمک های آن در بخش انکشافی در افغانستان هزینه می شود. در کنار کمک های مالی هند هم‌چنان سالانه یک‌هزار بورسیه تحصیلی در اختیار حکومت افغانستان قرار می دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *