جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

افزایش دو برابر حاصلات پسته در بادغیس

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

وزارت زراعت اعلام کرده است که بر اساس آمارهای جمع‌آوری شده و ارزیابی‌ها از جنگل‌های طبیعی پسته در ولایت بادغیس امسال نزدیک به ۳۶ هزار و ۴۵۶ تُن پسته تولید خواهد شد.

وزارت زراعت امروز یک شنبه (۱۵سرطان) به نقل از عبدالتواب تایب رییس زراعت ولایت بادغیس گزارش داده است که سال گذشته به دلیل خشک‌سالی در سال ۱۳۹۷، نوده‌های درخت پسته باروری لازم نداشته و حاصلات پسته در این ولایت کاهش یافته بود.

عبدالتواب تایب گفته است که امسال به دلیل افزایش بارش برف و بارندگی حاصلات پسته افزایش یافته و نزدیک به ۳۶ هزار و ۴۵۶ متریک تُن پسته در ولایت بادغیس تولید خواهد شد.

براساس آمار وزارت زراعت سال گذشته میزان حاصلات پسته در ولایت بادغیس به ۱۵ هزار و ۴۰۰متریک تُن رسیده بود.

پسته در افغانستان

افغانستان افتخار داشتن پسته اعلی در سطح جهان را دارد، و هر کیلو آن تا یک هزار ۵۰۰ افغانی ارزش دارد.

وزارت زراعت به نقل از محمدعارف باشنده ولسوالی‌ آب‌کمری بادغیس گفته است که بخشی از جنگل‌های پسته در ساحات تحت کنترل طالبان قرار دارد.

در ولایت بادغیس حدود ۳۰ هزار هکتار جنگل طبیعی پسته وجود دارد و در سال‌های اخیر حدود چهار هزار باغ پسته نیز در این ولایت ساخته شده اما تا کنون به ثمر نرسیده‌اند.

از سوی هم ریاست زراعت ولایت بادغیس تاکید کرده که: «سال قبل ۱۶۰ هکتار جنگل طبیعی پسته احیا گردید و امسال هم مطابق به پلان منظور شده ۱۲۰ هکتار از جنگل‌های طبیعی پسته احیا می‌گردد. هم‌چنان اداره زراعت در اوایل بهار امسال حدود ۷۰ هزار نهال پسته را در داخل سبزخانه پرورش داده و به قیمت مناسب برای باغداران عرضه کرده که تاکنون دوهزار و ۵۰۰ جریب زمین از جانب اداره زراعت و موسسه‌های همکار، باغ جدید پسته ساخته شده است».

جنگلات پسته در افغانستان بیشتر در ولایت های بادغیس و هرات موقعیت دارد و افغانستان سالانه ده ها تن پسته به خارج از کشور صادرات دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان