هفته مهم صلح؛ میزبانی افغانستان از ۳ نشست منطقه‌ای و بین‌المللی در باره مصالحه

توسطفریدون حسنی

تیر ۱۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : تیر ۱۵, ۱۳۹۹

 وزارت امور خارجه می‌گوید که سه نشست مهم منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و سه‌جانبه برای ایجاد اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی در پیوند به روند صلح و مذاکرات بین‌الافغانی به میزبانی دولت افغانستان در هفته‌ی  جاری برگزار می‌شود.

گران هیواد، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز شنبه (۱۴سرطان) در پیام ویدیویی گفته است که این نشست‌ها پیش از شروع مذاکرات بین‌الافغانی به هدف ایجاد اجماع در سطح منطقه و بین‌المللی درباره روند صلح برگزار می‌شود و از «اهمیت خاص» برای این روند برخوردار است.

هیواد افزوده که این نشست‌ها از طریق کنفرانس ویدویی برگزار می شود که نخستین روز دوشنبه هفته جاری برنامه‌ریزی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرده که نخستین نشست، قرار است با سخنرانی رییس جمهور غنی افتتاح شود کشورهای منطقه، همکاران و شرکای استراتژیک منطقه‌ای افغانستان اشتراک می کنند.

او تاکید کرده که دومین نشست گفت‌وگوی استراتژیک بین افغانستان، چین و پاکستان است که روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد و در آن روی همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و مذاکرات صلح متمرکز خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه سومین نشست نیز قرار است از سوی رییس جمهور غنی افتتاح شود به روز پنجشنبه بین کشورهای فرامنطقه‌ای برگزار می‌شود تاکید کرد که محور گفت‌وگوهای این نشست‌ها، ایجاد اجماع بین‌المللی پیرامون مذاکرات بین‌الافغانی و روند صلح افغانستان خواهد بود.

به گفته او این نشست‌ها را برای ایجاد اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی برای روند صلح افغانستان مهم است و اشتراک‌کننده‌گان آن کشورهایی‌اند که در جریان نزدیک به دو دهه با افغانستان در بخش امنیتی و اقتصادی کمک و همکاری کرده‌اند.

هفته مهم برای صلح

پیش از این نیز رییس جمهور غنی به تاریخ ۱۱ سرطان در مصاحبۀ اختصاصی با شبکۀ تلویزیون ملی در این گفته بود: «هفتۀ آینده یک بحث با ۱۸ کشور همجوار و دور صورت خواهد گرفت. و سپس بحث‌هایی با جامعه جهانی خواهیم داشت. چون مذاکرات صلح دو بخش دارد. یکی مذاکراتی است که گرد میز صورت می‌گیرد و دیگر مذاکراتی که فراتر از میز.»

آقای غنی علاوه بر این گفته بود که در این هفته روند مبادلۀ زندانیان طالبان و حکومت سریع‌تر می شود قرار است که روند رهایی زندانیان طالب در این هفته تکمیل شود.

این در حالی است که روند صلح افغانستان به گفتگوهای بین الافغانی نزدیک شده است هرچند تاکنون زمان و مکان مشخصی برای شروع مذاکرات بین‌الافغانی اعلام نشده اما رییس جمهور غنی گفته بود که به احتمال زیاد نخستین نشست بین الافغانی در قطر برگزار شود.

تاکنون حکومت افغانستان و طالبان از زمان دقیق مذاکرات چیزی نمی گوید اما احتمال دارد نشست بین الافغانی در جریان ماه جاری شروع شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *