دادستانی کل: در شش ماه اخیر ۳۹۹ قضیه قاچاق مواد مخدر ثبت و بررسی شده است

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

دادستانی کل اعلام کرده است که در شش ماه اخیر ۳۹۹ قضیه قاچاق مسکرات و مواد مخدر را ثبت و بررسی کرده است.

دادستانی کل امروز دوشنبه (۹سرطان) با نشر اعلامیه گفته است که این قضایا در سراسر کشور اتفاق افتاده است و در ربع چهارم سال ۹۸ و ربع اول ۱۳۹۹ خورشیدی، مورد رسیدگی قرار گرفته. دادستانی کل در عین حال تاکید کرده که در پیوند به این موارد ۴۹۰ تن بشمول پنج خانم و یک تبعۀ خارجی بازداشت شده اند.

در این اعلامیه آمده است که در این مدت مراحل محاکماتی ۲۲۰ قضیه نهایی  شده که در پیوند به آن ۵۲۵ تن از بیست هزار افغانی جزای نقدی تا سی سال حبس تنفیذی محکوم به مجازات شده که در میان محکوم شدگان ۳۲ تن از موظفان خدمات عامه، چهار خانم و یک تبعۀ خارجی  شامل اند.

دادستانی کل افزوده که  در اثر رسیدگی به ۳۹۹ قضیه بر اساس حکم محکمه،  ۱۱۵ عراده موتر، ۱۷ عراده موترسایکل، ۵۷ میل سلاح مختلف النوع و ۵۸۷ سیت موبایل  نیز مصادره شده  و ۱۲ میلیون و ۵۷۰ هزار و ۱۴۶ افغانی و ۲۳ هزار و ۲۰ دالر امریکایی، به حساب قطعی خزانۀ دولت واریز شده است.

بر اساس معلومات دادستانی کل ولایت کابل با ۹۱ رویداد و ننگرهار با ۸۶ قضیه، بالاترین آمار جرایم مسکرات و مواد مخدر را دارند.

طالبان عامل تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان

پیش از این سازمان ملل در گزارشی اعلام کرده که طالبان در جنوب کشور هروئین و سایر مواد مخدر را تولید می کنند و میلیون ها دالر درآمد کسب می کنند.

گروه تحقیق سازمان ملل گفته: «طالبان اخیرا تیمی تشکیل داده اند که وظیفه تولید و قاچاق مواد مخدر به مرزهای کشورهای همسایه را بر عهده دارد.»

ملل متحد در گزارش خود تاکید کره که طالبان ۶۰ درصد مواد مخدر تولید شده در ولایات فراه و بادغیس را میان معتادان داخل کشور توزیع می کنند و بقیه را با همکاری مافیای بین المللی به کشورهای ایران، آفریقای جنوبی، استرالیا و کشورهای آسیای میانه قاچاق می کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *