عبدالله: هیئت مذاکره کننده حکومت آماده است/ طالبان در راستای کاهش خشونت اقدام کنند

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

 عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه می گوید هیئت مذاکره کننده حکومت از تمام جریان‌ها و گروه‌های سیاسی-اجتماعی نمایندگی می‌کند و آماده است تا مذاکرات را با طرف طالبان آغاز کند.

شورای عالی مصالحه ملی گفته است که آقای عبدالله این اظهارات را عصر روز گذشته سه شنبه (۳سرطان)‌ در نشستی که به میزبانی انستیتوت صلح اروپا برگزار گردیده بود از طریق ویدیوکنفرانس با نمایندگان ویژه‌ی کشورهای اروپایی برای افغانستان مطرح کرده است.

شورای مصالحه افزوده که در این ویدیوکنفرانس نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، نمایندگان ویژه‌ی کشورهای بریتانیا، آلمان، ناروی، هالند و فنلد برای افغانستان و رییس انستیتوت صلح اروپا اشتراک کرده و عبدالله عبدالله گفته است که صلح و دست‌یافتن به آن از اولویت‌های مردم افغانستان است.

آقای عبدالله خاطرنشان کرده که فرصت مناسبی برای دست‌یافتن به صلح فراهم شده و در سطح داخلی با امضای توافق نامه‌ی سیاسی در حمایت از صلح اجماع به وجود آمده و نیز کشورهای منطقه و دوستان بین‌المللی افغانستان از تلاش‌های صلح حمایت می‌کنند.

رییس شورای مصالحه تاکید کرده که تلاش‌های صلح این‌بار کابل‌محور نیست بلکه از کلیت افغانستان نمایندگی می‌کند و هیئت مذاکره کننده حکومت از تمام جریان‌ها و گروه‌های سیاسی-اجتماعی نمایندگی می‌کند. او گفته که این هیئت آماده است تا مذاکرات را با طرف طالبان آغاز کند.

عبدالله اضافه کرده که روند رهایی زندانیان طالبان همچنان ادامه دارد و حکومت افغانستان متعهد است تا زندانیان این گروه را رها سازد.

او دستاوردها سالهای اخیر را مربوط تمام مردم افغانستان خوانده تاکید کرده که افغانستان در جریان مذاکرات خود را متعهد به حفظ حقوق بشر و این دستاوردها می داند.

افزایش خشونت ها

عبدالله عبدالله در این ویدیو کنفرانس با اشاره به افزایش خشونت‌ها در روزهای اخیر گفته است که کاهش خشونت یکی از اصل‌های مهم در روند موفقیت تلاش‌ها برای صلح به شمار می‌رود.

او تاکید کرده که طالبان باید در زمینه‌ی کاهش خشونت ها اقدام کنند.

این اظهارت در حالی مطرح می شود که گروه طالبان در هفته اخیر سطح خشونت ها را افزایش داده و دفتر شورای امنیت ملی دو روز قبل اعلام کرده که بود که هفته گذشته خونین ترین هفته در جریان ۱۹ سال گذشته بوده است که در آن بیش از ۸۰۰ نیروی دولتی کشته و زخمی شده اند.

ارگ ریاست جمهوری نیز روز گذشته اعلام کرد که افزایش خشونت ها به روند صلح آسیب می رساند.

صدیق صدیقی روز گذشته در نشست خبری گفته که خشونت به هر میزان که باشد آسیب به مردم افغانستان و تلاش های صلحی که حکومت و مردم به پیش گرفته می رساند و به هر میزان که خشونت از سوی طالبان افزایش یابد باور مندی مردم نسبت به تعهد طالبان در پروسه صلح تضعیف می شود.

صدیقی تاکید کرده که طالبان با افزایش حملات اخیر شان موضع خود را برای مردم افغانستان واضح ساختند و این نشان دهنده آن است که طالبان هنوز به خواست مردم افغانستان تعهد ضعیف دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *