سازمان ملل: فساد از عمده ترین موانع بر سر راه تامین صلح در افغانستان است

توسطفریدون حسنی

خرداد ۲۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

 هیئت معاونیت ملل متحد در افغانستان «یوناما» در گزارش تاره خود می گوید فساد هنوز هم به عنوان یکی از عمده ترین موانع بر سر راه تامین صلح و رفاه دوامدار در افغانستان، باقی مانده است.

چهارمین گزارش سالانه یوناما در مورد مبارزه با فساد اداری با نام «مبارزه افغانستان علیه فساد ضروری برای صلح و سعادت» که امروز پنجشنبه (۲۹جوزا) منتشر شده در مورد کاهش فعالیت های اصلاحی در بخش مبارزه با فساد در سال ۲۰۱۹ و شمار کم ابتکارات قانونی و استراتیژیک، نسبت به سال های گذشته توضیح داده شده است.

یوناما در این گزاارش اش افزوده که خلاهای اداری ناشی از پیشرفت بطی در استراتیژی و تطبیق آن با ایجاد کمیسیون مستقل مبارزه با فساد، آنطوری که انتظار می رفت، رفع نشده است.

این گزارش با بیان اینکه تلاش های قبلی دولت افغانستان در راستای مبارزه به فساد اداری نتوانسته تاثیر مثبتی بر زندگی شمار زیادی از افغان ها داشته باشد تاکید کرده که با وجود شمار زیادی از اصلاحات که در بخش حقوقی و پالیسی صورت گرفته فساد هنوز هم به عنوان یکی از عمده ترین موانع بر سر راه تامین صلح و رفاه دوامدار در افغانستان، باقی مانده است .

یوناما تاکید کرده که اصلاحات در بخش مبارزه با فساد اداری در افغانستان باید به عنوان یک اولویت باقی بماند و تلاش های دوامدار و موثر در مبارزه با فساد اداری در افغانستان همچنان برای آینده کشور ضروری است.

دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته است: «تلاش ها در مبارزه با فساد و آوردن اصلاحات، به ویژه با وجود چالش های جدی و فرصت های کشور در بخش صلح و انکشاف، باید از اولویت های کلیدی رهبری افغانستان باشد».

لاینز افزود: «رسیدگی به بحران کوید-۱۹ و ساختن یک افغانستان صلح آمیز، صحتمند و مرفه به شفافیت و حسابدهی که از اصول بنیادی برای آینده هر ملت می باشند، نیاز دارد».

امیدواری از تمدید دوباره حمایت های «بسیار ضروری» بین المللی به افغانستان

خانم لاینز همچنان گفته است: «چنانچه جامعه بین المللی با چالش های اقتصادی روبرو هستند که باعث کم شدن توجه شان به افغانستان می گردد، به همین دلیل پیشرفت های بیشتر در تمام بخش های مبارزه با فساد، ضروری می باشد.»

او تاکید کرده: «انتظار می رود در کنفرانس پیش رو در مورد هماهنگی انکشاف در ژنیو، حمایت های بسیار ضروری بین المللی به افغانستان دوباره تمدید گردند، اما این کشور نیاز دارد تا در مبارزه با فساد بیشتر پیشرفت نماید. »

یوناما همچنان در این گزارش پیشنهاد کرده که دولت افغانستان یک استراتیژی بلند مدت واقع بینانه را بر مبنای دستاوردهای گذشته ایجاد کند تا کمیسیون مبارزه با فساد سریعا ایجاد و ظرفیت حاکمیت قانون در تحقیقات مرتبط به فساد و دستگیری های مربوط به آن، افزایش یابد.

یوناما خاطرنشان کرده که همچنان نظارت و مدیریت منابع عامه تقویت و اصلاحات در سکتور عدلی و قضایی به وسیله بهبود در استقلالیت سیستم عدلی و قضایی، اولویت بندی شود و ننیز سکتور عدلی و قضایی، شفافیت و پاسخدهی کارش را بهبود بخشد و به صورت مستقل قضایای فساد را قضاوت کند.

 افغانستان در سال ۲۰۰۸ عضویت کنوانسیون ملل متحد علیه فساد اداری را بدست اورده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *