جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

ایران به استاد نجیب مایل هروی پژوهشگر افغان تابعیت داده است

ایران به استاد نجیب مایل هروی پژوهشگر افغان تابعیت داده است
خواندن 3 دقیقه
0
(0)

 پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران به نقل از مرکز روابط عمومی وزارت ارشاد آن کشور گزارش داده است که تابعیت استاد نجیب مایل هروی پژوهشگر برجسته افغانستان پذیرفته شده است.

در این گزارش که امروز چهارشنبه (۲۸ جوزا) از سوی پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران «پاد» منتشر شده آمده است که با پیگیری این وزارت و اقدامات وزارت داخله آن کشور، وزارت‌ امور خارجه، و نهادهای مرتبط موضوع پذیرش تابعیت مایل هروی را تایید کرده و آخرین مراحل اداری و قانونی خود را پشت سر می گذارد.

پاد تاکید کرده: «همچنین به پاس سال ها خدمت فرهنگی استاد نجیب مایل هروی به فرهنگ و تمدن ایران زمین علاوه بر انتخاب ایشان به عنوان شخصیت برگزیده در انتشار و گسترش زبان و ادبیات فارسی در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، نشان درجه یک هنری نیز به این نویسنده اعطا شده است.»

خودسوزی اعتراضی پسر مایل هروی در ایران

خبرگزاری هرانا ایران امروز نیز گزارش داده بود که شهاب مایل هروی فرزند نجیب مایل هروی، نویسنده و پژوهشگر اهل افغانستان در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت اقامتی پدرش، در مقابل نمایندگی وزارت خارجه ایران در مشهد اقدام به خودسوزی کرده است.

بر اساس این گزارش، همسر شهاب مایل هروی، عکس سر و صورت سوخته او در بیمارستان را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده و نوشته علت خودسوزی او، مشکلات اقامتی و فشار دولت ایران بر پدرش بوده است.

استاد نجیب مایل هروی کیست؟

مایل هروی، نویسنده، پژوهشگر و نسخه‌شناس اهل افغانستان، پس از نیم قرن زندگی، کار و پژوهش در ایران، هنوز مشکل اقامتی دارد و خودداری ایران از تمدید اقامت او، تاکنون بارها خبرساز شده است. او دو سال پیش هم پس از روبرو شدن با مشکل مشابهی، دچار افسردگی و در بیمارستان بستری شد.

هروی همسر ایرانی و دو فرزند به نام‌های شهاب و وهاب دارد.

بر اساس معلومات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نجیب مایل هروی، فرزند رضا مایل هروی، در سال ۱۳۲۹ خورشیدی در شهر هرات به دنیا آمده و در سال ۱۳۸۶ به پاس یک عمر دست‌آورد برای خدمت به تاریخ و زبان فارسی، جایزه ادبی ـ تاریخی بنیاد داکتر محمود افشار یزدی را در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی ایران نیز دریافت کرده است.

نجیب مایل هروی نویسنده، پژوهشگر، نسخه‌شناس، ویراستار و مردم‌شناس افغانستان است که رشته اصلی‌اش عرفان اسلامی بوده و از محققان برجسته در حوزه نقد و تصحیح متون کلاسیک به شمار می‌رود.

او بیش از ۳۰ کتاب و صدها مقاله نگاشته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان