جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

افزایش شیوع ویروس کرونا در افغانستان؛ استفاده از ظرفیت بخش خصوصی درتشخیص کوید-۱۹ در کجا قرار دارد؟

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

 وزارت صحت عامه اعلام کرده است که در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۲۲۶ نمونه مشکوک ویروس کرونا در لابراتوار های این وزارت مورد آزمایش قرار گرفته که از این میان ۵۶۴ مورد آن مثبت بوده است.

با ثبت این موارد تازه شمار مبتلایان در افغانستان به ۲۶ هزار و ۸۷۴ تن رسیده است.

وزارت صحت افزوده که ۱۳ بیمار ویروس کرونا در یک شبانه روز گذشته جان باخته و شمار مجموعی جان باختگان به ۵۰۴ تن رسیده و نیز در عین زمان ۶۵۰ تن دیگر بهبود یافته‌ و شمار بهبودیافته‌گان ۶ هزار و ۱۵۸ تن است.

بر بنیاد آمارهای وزارت صحت عامه، تاکنون ۶۰ هزار و ۲۹۸ نمونه در سراسر کشور آزمایش شده‌اند و شمار رویدادهای فعال ویروس کرونا در کشور ۲۰ هزار و ۲۱۲ رویداد است.

لابراتوارهای آزمایش کرونا در کشور

با افزایش روز افزون مبتلایان کووید-19 در کشور، لابرتوارهای تشخیص کرونا هر روز بیشتر به مشکلات کمبود تجهیزات چون کیت رو به رو می‌شوند.

اکنون در سراسر افغانستان 11 لابرتوار تست کرونا وجود دارد که در چهار ولایت هرات، مزارشریف، ننگرهار و پکتیا فعال می‌باشد و ظرفیت روزانه برای تست موارد مشکوک کرونا در آن به صورت مجموعی به 2 هزار مورد می‌‎رسد.

در حال حاضر اما بیش از چهار روز است که فعالیت لابراتوارهای تشخیص کرونا در هرات به تعلیق درآمده‌است. شفاخانه‌های این ولایت تجهیزات کافی برای تشخیص و تداوی بیماران کرونایی ندارند.

اما اکمل سمسور، سخنگوی وزارت صحت عامه گفت: “تمام لابرتوارها فعال است و در تمام لابرتوارها معاینات انجام می‌شود.”

اما تعدادی از فعالین مدنی هرات می گویند که رشد روز افزون مبتلایان به این ویروس باعث شده دو شفاخانه اختصاص یافته به کرونا، به دلیل نداشتن ادویه و اکسیجن به مشکل برخورد کنند.

با این حال اما در لابرتوارهای ولایت ننگرهار همه روزه آزمایش موارد مشکوک مبتلایان به کرونا گرفته می‌شود ولی این ولایت نیز با کمبود آکسیجن رو به رو است.

در پایتخت نیز وضعیت بدی حاکم است. چنانچه در این اواخر یعقوب حیدری، والی کابل نیز گفته که آمار بیماران و مرگ ناشی از کرونا در کشور به خصوص در کابل در حال افزایش است و این امکان وجود دارد تا میزان افراد مبتلا به این ویروس در کابل به بیش از یک میلیون نفر برسد.

آزمایش کرونا در لابرتوارهای شخصی

با توجه به این شرایط وزارت صحت کشور در تلاش است تا با همکاری لابراتوارها و شفاخانه‌های شخصی ظرفیت آزمایش و تداوی بیماران کرونایی را افزایش دهد اما این کار پس از آن ممکن است که شفاخانه‌های خصوصی بتوانند سه معیار وزارت صحت عامه در این خصوص را رعایت کنند.

وزارت صحت عامه به آن عده‌ از شفاخانه ها اجازه معاینه افراد مشکوک به کرونا را می‌دهد که تجهیزات مورد نیاز را داشته باشند، از تیم آموزش دیده استفاده کنند و محیطی را فراهم آورند که ویروس به دیگر بخش‌های شفاخانه پخش نگردد.

اکنون با این که سخنگوی وزارت صحت می‌گوید تنها شفاخانه فرانسوی‌ها در کابل اجازه انجام تست کرونا را دارد اما لابرتوار سیتی در کابل نیز در این روزها تست کرونا را انجام می‌دهد و از انجام این معاینه 7600 افغانی یا 100 دالر می‌گیرد که پس از هزینه‌ای که از مردم می‌گیرد به تهیه مواد و تجهیزات آزمایشی مصرف می‌کند.

این شفاخانه مدعی است که در یک شبانه روز توانایی تست 1000 نمونه را دارد.

اکمل سمسور در این مورد به خبرنامه گفت: “شفاخانه‌ های خصوصی مقداری پول به دلیل مصرفی که بر معاینه می‌آید را از مردم می‌گیرد، اما اکنون در این شرایط بحرانی شفاخانه‌های خصوصی باید با کمترین پول ممکن معاینات شهروندان مشکوک به کرونا را انجام دهند.”

وزارت صحت عامه سعی دارد تا با طرح مجوز انجام تست کرونا در شفاخانه‌های خصوصی ظرفیت معاینات و مراقبت‌های بیماران کرونایی را بیشتر سازند. اما تاکید دارد که اگر شفاخانه‌ای بدون مجوز و معیار تعیین شده چنین کاری انجام دهد برخورد جدی با آنان صورت خواهد گرفت.

آقای سمسور افزود: “حال با مجوز شفاخانه‌های خصوصی ظرفیت انجام تست کرونا امکان دارد که از 2 هزار مورد به بیش از 3 هزار و یا بالاتر از آن برسد.”

وزارت صحت عامه همچنان برنامه دارد که با خرید دستگاه‌های جدید، لابرتوارهای بیشتری را در ولایات و مرکز فعال نماید.

با این که در ابتدای شروع این بیماری تمام جهان به نبود کمبود مواد مصرفی لابرتوارها رو به رو بود ولی اکنون عرضه مواد مصرفی بیشتر شده و وزارت صحت عامه افغانستان مواد مصرفی را خریداری کرده و پیش بینی می‌کند که در آینده، با کمبود مواد مورد نیاز رو به رو نخواهند شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان