اثرات بلند مدت کرونا ویروس بعد از بهبودی چه خواهد بود؟

توسط

خرداد ۲۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : خرداد ۲۴, ۱۳۹۹

ماه‌هاست که کرونا ویروس زندگی همه را در سراسر جهان تحت تاثیر گذاشته و همه چیز را با تغییر روبرو کرده‌است. اما در حال حاضر یکی از نگرانی‌های روزافزون کارشناسان تاثیر بلند-مدت کرونا بر بدن است. در واقع بهبودیافتگان می‌خواهند بدانند در سال‌های آتی چه چیزهایی منتظرشان خواهد بود.

ریه‌ها

یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها در مورد عفونت‌هایی مثل کووید-۱۹ این است که آیا عملکرد ریه برای همیشه تغییر خواهد کرد؟ خبر خوب این است که اگر علائم خفیفی را تجربه کنید، به طور کامل بهبود خواهید یافت. داکتر آلبرت ریتزو، رئیس ارشد طب در انجمن ریه آمریکا می‌گوید، موارد شدید مبتلا که چندین هفته در شفاخانه بوده‌اند، ممکن است بافت زخمگاهی در ریه‌های‌شان داشته باشند و حتی ریه‌های‌شان متحمل آسیب‌ طولانی‌مدت شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که عملکرد ریه‌شان مثل قبل نشود. البته این تاثیر در صورت وقوع در مورد همه مردم صدق نمی‌کند.

مطلب مرتبط: ۶ راه ساده و طبیعی که ریه‌ها را پاکسازی کنیم

قلب

یکی از بدترین آسیب‌های کووید-۱۹، تاثیری است که روی قلب دارد. مطابق با برخی برآوردها، ۲۰-۳۰ درصد از بیمارانی که در شفاخانه بوده‌اند مشکلات قلبی را تجربه می‌کنند. البته هنوز معلوم نیست چه عاملی پشت علائم قلبی-عروقی بیماران کووید-۱۹ وجود دارد اما در برخی موارد بیمارانی که این نشانه‌ها را تجربه کردند، از قبل دچار فشار خون بالا یا بیماری قلبی بوده‌اند اما برخی دیگر هیچ فاکتور ریسکی نداشتند.

البته مشکلات قلبی مختص کووید-۱۹ نیست و در بیماری‌های ویروسی دیگر هم دیده شده‌است. اعتقاد بر این است که درمان مناسب و به موقع این علائم را برطرف می‌کند، هرچند یک مطالعه تکمیلی روی بیماران بهبودیافته از سارس نشان داد که ۴۴٪ بیماران بعد از ۱۲ سال هنوز مشکلات قلبی-عروقی داشتند.

مطلب مرتبط: بیماری قلبی در مردان؛ علائم و نشانه‌های این بیماری خطرناک را بشناسیم

مغز

شواهد زیادی وجود دارد که کرونا ویروس جدید بر مغز تاثیر می‌گذارد. یک مطالعه روی ۲۱۴ بیمار کووید-۱۹ نشان داد که ۳/۱ از آنها نشانه‌های عصبی را تجربه می‌کنند از جمله گیجی، سردرد و مشکلات شناختی. ایگور کورالنیک، رئیس بیماری‌های عفونی عصبی در دانشگاه نورث‌وسترن می‌گوید با اطلاعات کمی که در مورد ریشه مشکلات عصبی ناشی از کووید-۱۹ داریم، هنوز نمی‌توانیم بگوییم که این علائم دائمی هستند یا موقت.

مطلب مرتبط: اسکن‌های جدید مغزی حاکی از تاثیر کرونا ویروس بر مغز هستند

سیستم ایمنی

موضوع بعدی تاثیر کرونا ویروس جدید بر سیستم ایمنی بدن است و اینکه آیا این بیماری فرد را مستعد ابتلا به عفونت‌های دیگر می‌کند؟ در یک مطالعه جدید معلوم شد که ۲۰٪ از افراد مبتلا به کووید-۱۹ به ویروس‌های دیگر از جمله آنفولانزا یا ویروس سین‌سیشال تنفسی آلوده شدند.

به طور کلی، حضور یک ویروس در بدن ریسک ابتلا به عفونت‌های دیگر را کاهش می‌دهد زیرا سیستم ایمنی فعال‌ شده‌است. نوعی پروتئین به نام اینترفرون که با موج اول واکنش سیستم ایمنی آزاد می‌شود، توانایی ویروس را برای تکثیر با مشکل مواجه می‌کند. اما به نظر می‌رسد که کرونا ویروس اینترفرون‌ها را سرکوب می‌کند و به این ترتیب سبب می‌شود که هم کووید-۱۹ بدتر شود و هم ریسک ابتلا به عفونت‌های بعدی افزایش بیابد.

مطلب مرتبط: ۵ روش که با تغذیه سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با کرونا آماده کنیم

این ویروس به سلول‌ها یاد می‌دهد که تولید اینترفرون‌ را متوقف کنند و بنابراین سیستم ایمنی را در برابر ویروس‌های دیگر ضعیف می‌کند.

جهت مطالعه مقاله ها و اخبار سبک زندگی اینجا را ببینید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *