۶ دلیل که بدن تان ویتامین D کافی دریافت نمی کند

توسطتحریریه خبرنامه

خرداد ۲۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : خرداد ۲۳, ۱۳۹۹

 از زمان ابتلا به بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، مدام به دنبال درمانی برای آن بوده‌ایم و به اطلاعاتی دست یافته‌ایم. یکی از کشف‌های مهم این دوران اهمیت ویتامین خورشید در کمک به ما برای مبارزه با کرونا بود.

با اینکه نور خورشید به وفور در دسترس همه است، باز هم حدود 1 میلیارد تن در سراسر جهان دچار کمبود ویتامین D هستند. در این نوشتار با ۶ نشانه کمبود ویتامین دی آشنا می‌شوید.

۱. نوسانات خلقی یا احساس غم و اندوه

اگر مدت زیادی است که بدون دلیل احساس اندوه دارید، ممکن است دچار کمبود ویتامین D باشید. نور آفتاب نقش مهمی در بالا بردن روحیه ما دارد و اساساً با افت سطح هورمون سروتونین در مغز مرتبط است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث افزایش میزان سروتونین می‌شود و شادی را در شما القاء می‌کند. نور خورشید حتی برای افرادی که از افسردگی رنج می‌برند توصیه می‌شود.

مطلب مرتبط: هورمون‌های حس خوب، چطور از هورمون ها برای بهبود خلق و خو استفاده کنیم

۲. بهبودی آهسته زخم

مطالعات نشان می‌دهند که کند شدن بهبود زخم می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین D باشد. ویتامین D ترکیباتی را تولید می‌کند که به عنوان بخشی از فرایند بهبودی به تشکیل پوست جدید کمک می‌کنند.

۳.  ریزش مو

علل احتمالی مختلفی برای ریزش مو وجود دارد و شایع‌ترین آن کمبود ویتامین D است. این ماده مغذی با تحریک فولیکول‌های مو به رشد مو کمک می‌کند. بنابراین، وقتی بدن دچار کمبود آن است، کیفیت موهای ما تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

مطلب مرتبط: ۱۰ روش عالی درمان خانگی ریزش مو

۴. درد مفاصل

کلسیم یک ماده معدنی مهم است که استخوان‌های ما را سالم و قوی نگه می‌دارد. اما بدن برای جذب کلسیم، ما به ویتامین D نیاز دارد. درد مفاصل و کمر می‌تواند نشانه کمبود ویتامین D باشد. این مشکل در بین بزرگسالان کاملاً متداول است، به خصوص در زمستان‌ها که مردم بیشتر داخل خانه می‌مانند.

۵. افزایش وزن

ویتامین D اکسید نیتریک را نیز برای بدن‌مان فراهم می‌کند، ماده مغذی مهمی که مانع زیاده خواری می‌شود و متابولیسم را تقویت می‌کند. دو مطالعه عمده منتشر شده در ژورنال‌های دیابت و نیچر نشان می‌دهند که عدم دریافت ویتامین D کافی ممکن است سبب افزایش وزن شود.

مطلب مرتبط: ۱۰ روش آسان علمی برای بهبود متابولیسم بدن

۶. بی‌خوابی

داشتن مشکلات خواب نیز به این معناست که شما باید وقت بیشتری را در نور طبیعی بگذرانید. مطابق با بنیاد ملی خواب  گذراندن وقت زیاد در نور مصنوعی می‌تواند ریتم شبانه‌روزی بدن را مختل و خواب‌تان را با مشکل مواجه کند.

مطلب مرتبط: ۷ راه موثر برای بالا بردن سطح ویتامین دی در بدن

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *