نشان گابرین یا طاسی مردان، فاکتور خطر جدید کووید-۱۹

توسط

خرداد ۱۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : خرداد ۱۷, ۱۳۹۹

شواهد جدید نشان می‌دهند که مردان طاس ممکن است در معرض خطر بالاتر ابتلا به علائم شدید کووید-۱۹ باشند.

این پیوند به حدی قوی است که برخی محققان پیشنهاد می‌کنند پس از مرگ اولین پزشک آمریکایی در اثر کووید-۱۹، داکتر فرانک گابرین که تاس بود، تاسی باید فاکتور خطری به نام “نشانِ گابرین” در نظر گرفته شود.

پروفسور کارلوس ومبیِر از دانشگاه براون، نویسنده ارشد مطالعه اصلی، به تلگراف گفت: “ما واقعاً فکر می‌کنیم که تاسی پیش‌بینی‌کننده قوی میزان شدت کووید-۱۹ است.”

داده‌ها از ابتدای شیوع بیماری در ووهان چین نشان داده‌است که احتمال مرگ مردان در اثر کووید-۱۹ بالاتر است. در انگلستان، گزارشی تازه از بهداشت عمومی انگلستان نشان داد که مردان در سن کار دو برابر زنان در اثر کووید-۱۹، جان خود را از دست می‌دهند.

مطلب مرتبط: تبعیض جنسیتی و کرونا، چرا این ویروس برای مردان خطرناک تر است؟

تا همین اواخر، دانشمندان در پی حل این معما بوده‌اند. اما اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که این تفاوت می‌تواند به این دلیل باشد که آندروژن‌ها – هورمون‌های جنسی مردانه مانند تستوسترون – نه تنها در ریزش مو تاثیرگذارند، بلکه در تقویت کرونا ویروس در حمله به سلول‌ها نیز نقش دارند.

این یافته احتمال استفاده از درمان‌های سرکوب‌کننده این هورمون‌ها (درمان‌های مخصوص تاسی و سرطان پروستات) را جهت کند کردن ویروس کرونا بالا می‌برد.

پروفسور ومبیِر گفت: “ما فکر می‌کنیم که آندروژن‌ها یا هورمون‌های مردانه به طور قطع دروازه ورود ویروس به سلول‌های ما هستند.”

دو مطالعه کوچک نیز در اسپانیا به رهبری پروفسور ومبیر انجام شده، که نشان می‌دهند تعداد بسیار زیادی از مردان با تاسی الگوی مردانه در اثر کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده‌اند.

دانشمندان دیگر گفته‌اند که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود، اما از ارتباط بالقوه بین این دو هیجان‌زده هستند.

مطالعه‌ای از ونتو، ایتالیا که روی 9،280 بیمار انجام شد، نشان داد که احتمال ابتلا به کووید-۱۹ در مردان مبتلا به سرطان پروستات که تحت درمان ضدآندروژن قرار گرفته‌ بودند (داروهایی که سطح تستوسترون را کاهش می‌دهند) تنها یک چهارم بقیه است.

مطلب مرتبط: اختلالات خواب چه تاثیری بر ریسک بروز سرطان دارند؟

کارن استالبو، رئیس مرکز سرطان پروستات انگلستان، گفت: “چندین تحقیق جدید نشان می‌دهند که ممکن است بین هورمون‌های مردانه و افزایش خطر ابتلا به کووید-۱۹ ارتباط وجود داشته باشد. این امر باعث شده است که برخی محققان بررسی کنند که آیا درمان‌های هورمونی که معمولاً برای درمان سرطان پروستات استفاده می‌شوند، می‌توانند خطر این بیماری را کاهش دهند؟ با این حال‌، بیشتر تحقیقات تاکنون در آزمایشگاه انجام شده‌اند، و شواهد متناقضی وجود دارد در مورد اینکه آیا هورمون درمانی همان تأثیر را که بر سلول‌های پروستات نشان می‌دهد بر ریه‌ها هم دارد یا نه. “

جهت مطالعه مقاله ها و اخبار سبک زندگی اینجا را ببینید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *