جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

اسکن های مغزی جدید حاکی از تاثیر کووید-۱۹ بر مغز هستند

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

پزشکان آمریكا و ایتالیا در یک مقاله جدید عصب‌شناسی از ژورنال JAMA می‌گویند، اسكن‌های مغزی نشان می‌دهند كه SARS-CoV-2، ویروسی که مسبب کووید-۱۹ است قسمت‌هایی از مغز را تغییر داده و باعث از بین رفتن حس بویایی می‌شود.

نویسندگان این مقاله، اسکن‌های یک تکنولوژیست رادیوگرافی ایتالیایی 25 ساله را که پس از کار در بخش کووید-۱۹ علائم این بیماری را نشان می‌داد، توصیف می‌کنند. این زن یک روز سرفه خشک خفیف داشت و بعد حس بویایی و چشایی خود را از دست داد.

آنها می‌نویسند، ارزیابی بینی و اسکن قفسه سینه او هیچ چیز غیر عادی نشان نداد، و تب هم نداشت.

اما یک اسکن مغزی التهاب موجود در پیاز بویایی او را نشان می‌داد. سپس تست کووید-۱۹ از او گرفتند و نتیجه مثبت بود. متعاقبا علل دیگر از بین رفتن حس بویایی، مانند سایر عفونت‌های ویروسی نیز مورد بررسی قرار گرفت و رد شد.

آنها نوشته‌اند: ” می‌توانیم حدس بزنیم كه SARS-CoV-2 ممكن است از طریق مسیر بویایی به مغز حمله كرده و اختلال بویایی ایجاد کرده باشد.”

در اسکن‌های مغزی 28 روز بعد، التهاب ناپدید شده بود. و این زن حس بویایی خود را به دست آورد.

پزشکان در عین حال ناهنجاری مغزی دیگری را در دو بیمار دیگر مبتلا به کووید-۱۹ که آنها هم احساس بوی خود را از دست داده بودند، پیدا نکردند. این بيماران 12 روز و 25 روز پس از شروع علايم، اسكن مغزي داشتند.

تصویربرداری طبیعی مغز در سایر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و بهبودی در اسکن‌های بعدی بیمار 25 ساله “نشان می‌دهد که تغییرات تصویربرداری همیشه در کووید-۱۹ وجود ندارد یا ممکن است به مرحله اولیه عفونت محدود باشد.”

مایکل زندی، متخصص اعصاب و روان در بیمارستان ملی مغز و اعصاب و جراحی مغز و اعصاب در لندن، به Science Media Center گفت که تغییرات موقت اطمینان‌بخش هستند. این مرکز واکنش‌های چهار متخصص علوم اعصاب را که در این مطالعه حاضر نبودند، جمع‌آوری کرده‌است.

زندی گفت: “ما از تحقیقات قبلی می‌دانیم كه برخی از افرادی كه به کووید-۱۹مبتلا شده‌اند ممكن است علائم عصبی و روانی توسعه بدهند. آنچه باقی می‌ماند بررسی این است که علائم تا چه میزان ناشی از عفونت ویروسی در خود مغز هستند یا در واقع اثرات ثانویه از جمله التهاب در مغز ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به ویروس است. “

جهت مطالعه مقاله ها و اخبار سبک زندگی اینجا را ببینید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان