جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

آخرین تحولات صلح افغانستان؛ از تاکید بر مشارکت معنادار زنان تا تسریع روند رهایی زندانیان

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

 در تازه‌ترین تحولات پیرامون صلح افغانستان، اخیرا سفارت‌های خارجی مقیم کابل بر اشتراک معنادار زنان در این روند تاکید کرده‌اند. سفارت‌های استراليا، کانادا، دنمارک، آلمان، هالند، ناروی، سویدن و انگلستان و هم‌چنان اتحادیه اروپا در یک اعلامیه مشترک امروز(پنج‌شنبه،۱۵جوزا) با استقبال از تشکیل شورای عالی مصالحه ملی، ابراز امیدواری کرده‌اند که این اقدام هرچه زودتر اعلام تاریخ  آغاز مذاکرات بین الافغانی را به دنبال داشته باشد. آنان معتقدند که این ها اقدامات اساسی و مهم به سوی روند صلح با مالکیت و رهبری افغان ها پنداشته می شوند.

این سفارت‌ها در اعلامیه شان گفته‌اند: «اکنون نیاز است تا جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان هر دو بر‌مشارکت معنادار زنان در این مذاکرات اصرار ورزند. تاریخ نشان می دهد آنعده توافقات صلح که زنان در آن به طور کامل دخیل و‌‌ شامل باشند، دوام و موفقیت بیشتر میداشته باشند.» این سفارت‌ها افزوده‌اند که افغانستان و طالبان باید زنان را در همه ابعاد روند صلح به شمول شورای رهبری، تیم های مذاکراتی، شورای های مشورتی و تیم های فنی و مشورتی دخیل سازند. آنان همچنان از مردان خواسته‌اند زنان را برای اشتراک در روند صلح به طور فعالانه ترغیب و تشویق نمایند.

در اعلامیه سفارت‌ها با اشاره به حقوق اساسی زنان افغان مندرج در قانون اساسی، گفته شده که «هیچ کشوری نمی تواند با نادیده گرفتن نیمی از‌ جمعیت خویش موفق بدرآید. شانس یک افغانستان مسالمت آمیز و مرفه در آینده، منوط بر شناخت و استفاده از توانایی های تحقق نیافته زنان افغان میباشد.»

تسریع روند رهای زندانیان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی

مسوولان در دفتر شورای امنیت ملی شب گذشته به رسانه‌ها گفته است که هیات پنج نفری طالبان هنوز در کابل حضور دارد و این هیات با مقامات افغانستان در مورد تبادله زندانیان همکاری دارند. جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت گفته است که قرار است تعدادی دیگر از زندانیان طالبان از بند رها شوند، تا شمار زندانیان آزاد شده طالبان از سوی حکومت، به سه هزار نفر برسد.

از سویی هم اخیرا کشور‌های امریکا، چین، روسیه و پاکستان تعهد کرده‌اند که روند رهای زندانیان دو طرف و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را تسریع نمایند. آژانس خبری تاس گزارش کرده است که نمایند‌گان ایالات متحده، چین، روسیه و پاکستان روز گذشته(۱۴جوزا) در مورد مذاکرات بین‌الافغانی گفت‌وگو کردند. آنان در این گفت‌وگو از راه دور بر تسریع روند رهایی زندانیان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تعهد کردند و گفته‌اند که تمام تلاش خود را برای تسهیل این روند انجام می‌دهند.

ضمیرکابلوف نمایندۀ خاص روسیه برای افغانستان به آژانس خبری تاس گفته است که برای تسریع مبادله زندانیان میان کابل و طالبان تلاش صورت گیرد. او افزوده که این روند هنوز به اندازه ای که توقع می‌رفت سریع نبوده؛ ولی ادامه دارد و ضرورت گام‌های بیشتر دیده می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان