سازمان ملل: شاخه جدید طالبان مخالف صلح به نام حزب ولایت اسلامی تشکیل شده است

توسطفریدون حسنی

خرداد ۱۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

تیم نظارت بر تحریم های ملل متحد در گزارش تازه اش اعلام کرده که یک گروه از سران طالبان در مخالفت با توافق احتمالی صلح، گروهی جدیدی را به نام “حزب ولایت اسلامی” تشکیل داده اند.

در این گزارش ملل متحد که روز گذشته دوشنبه (12جوزا) از سوی تیم نظارت تعزیرات ملل متحد منتشر شده گفته شده که طالبان بر قابلیت پیروزی توافقنامه دوحه تردید دارند و از اینرو در داخل آن گروه چند دستگی به وجود آمده و تعامل آنان را با مخالفان شان دشوار می‌سازد.

در این گزارش به نقل از منابع استخباراتی آمده که برخی از جنگجویان طالبان پس از آن این گروه را ترک کرده اند که در مورد طرز زندگی راحت برخی از رهبران شان در خارج آگاهی حاصل کرده اند.

ملل متحد در گزارش خود تاکید کرده به دلیل مخالفت‌های روز افزون و هراس از واکنش‌های شدید، رهبری طالبان جزییات کامل توافق با امریکا به خصوص در مورد تعهد آن گروه برای قطع روابط با القاعده و سایر گروه های دهشت افگن خارجی را افشا نکرده است.

در گزارش ملل متحد خاطرنشان شده که گروه طالبان در جریان مذاکرات با ایالات متحده، با القاعده مشورت کرده و به آن گروه تروریستی از بقا و ادامۀ رابطۀ خود اطمینان داده و بجای مخالفت با القاعده، روابط شان را با آن سازمان تقویت بخشیده اند.

فعالیت القاعده در افغانستان

در گزارش ملل متحد همچنین آمده است که شبکه القاعده در 12 ولایت افغانستان به گونۀ سری فعالیت دارد و در جریان حمله طالبان در سال 2018 به این گروه مشوره و حمایت مالی فراهم کرده  است.

روابط حقانی با داعش

 ملل متحد در این گزارش خود یادآوری کرده که شبکه‌ حقانی حملات شاخه خراسان داعش را در کابل هماهنگی و حمایت می‌کند.

ملل متحد در گزارش خود همچنان تاکید کرده که گروه داعش قابلیت راه اندازی حملات پیچیده را به تنهایی ندارد و اکثر حملاتی که مسوولیت آن‌ را به عهده می‌گیرد، شبکه حقانی تا حدی در بخش تسهیل یا تدارک تخنیکی در آن دخیل است.

 واکنش طالبان به این گزارش

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان امروز سه شنبه (13جوزا) با نشر اعلامیه ای این گزارش ملل متحد را رد کرده گفته است که گروه طالبان به توافقنامه امضا شده با ایالات متحده امریکا، که از سوی شورای امنیت سازمان ملل هم تائید شده، “تعهد محکم” دارد و آن را عملی می کند.

مجاهد تاکید کرده که گروه طالبان صف واحد دارد و هیچگونه انشعاب و چند دستگی در این گروه وجود ندارد.

سخنگوی طالبان خاطرنشان کرده که براساس توافقنامه دوحه طالبان به هیچکسی اجازه نمی دهد که خاک افغانستان را بر ضد امنیت کسی استعمال کند و یا به ضرر کسی کمپ های تربیتی بسازد.

مجاهد هدف این گزارش را تخریب روند صلح افغانستان خوانده از سرمنشی سازمان ملل متحد، کشورهای عضو شورای امنیت خواسته است: “اجازه ندهند اشخاص و حلقات مغرض با سوء استفاده از نام آن ها، اینگونه راپورهای غیر موثق و مبنی بر معلومات غلط را پخش کنند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *