حمله دیگر بر جامعه رسانه ای افغانستان؛ دو خبرنگار قربانی شبکه خورشید چه کسانی بودند؟

توسطفرشته فرهنگ

خرداد ۱۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : خرداد ۱۳, ۱۳۹۹

 شفیق‌الله ذبیحی و میرویس شاه امیری دو کارمند تلویزیون خورشید هستند که روز شنبه، ۱۰ جوزا در انفجار ماین کشته شدند.

مسوولان در تلویزیون خصوصی “خورشید” تایید کرده بودند که موتر حامل کارمندان این رسانه در کابل هدف انفجار ماین قرار گرفته بود.

رییس اجرایی تلویزیون خصوصی خورشید به رسانه ها گفته بود که موتر حامل کارمندان این تلویزیون در نزدیک چهارراهی ترافیک در شهر کابل آماج ماین کنار جاده‌ای قرار گرفته است.

دو خبرنگار از خورشید

شفیق‌الله ذبیحی 20 ساله و میرویس شاه امیری 24 ساله دو کارمندی هستند که در این انفجار جان باخته‌اند‌ و 5 تن از کارمندان تلویزیون خصوصی “خورشید” زخم برداشته که راننده این موتر در وضعیت خوبی قرار ندارد.

او در آی‌سی‌یو است و در حالت کما به سر می‌برد ولی باقی این کارمندان زخم‌های سطحی دارند.

این بم کنترول از راه دور “ریموتی” در یک گلدان کنار خیابان جاسازی شده بود، هنگام عبور موتر حامل کارمندان تلویزیون خورشید، منفجر شده و باعث می‌شود موتر از کنترول راننده خارج شود و به ساختمان برخورد کند.

در حالی که کارمندان تلویزیون در اثر شکستن شیشه موتر و چره‌های ناشی از انفجار زخمی شده‌اند اما شفیق‌الله ذبیحی که پیش روی موتر و کنار دست راننده نشسته بوده در اثر برخورد موتر به دیوار ساختمان و خم شدن سقف موتر بیشتر از ناحیه سر آسیب دیده و جان باخته است.

میرویس شاه امیری نیز با اصابت چره به شاهرگ گردن و قلبش جان باخته است.

این انفجار در حالی اتفاق می‌افتد که هشت ماه قبل نیز موتر دیگر حامل کارمندان این تلویزیون در ناحیه 5 تایمنی مورد هدف قرار گرفته و 6 نفر زخمی شده بودند.

رامش نیکزاد، مدیر بخش فنی تلویزیون خورشید در گفتگو با خبرنامه گفت: “در حادثه 8 ماه قبل ما 6 نفر زخمی داشتیم که 2 نفرشان جراحت عمیق داشتند با آن هم خدا را شکر صحتمند شدند. اما این بار ما دو همکار خود را برای همیشه از دست دادیم.”

آقای نیکزاد آن روز در مسیر برگشت به خانه بوده که خبر حمله به موتر حامل همکارانش را می‌شنود. او به ساحه حادثه می‌آید و می‌بیند که شفیق الله ذبیحی اولین کسی است که در این انفجار جان باخته است. و پس از آن نیز دومین همکار او، میرویس شاه امیری نیز در اثر خونریزی شدید از ناحیه گردن جان می‌دهد.

زنگی که بی پاسخ ماند

میرویس شاه امیری 24 ساله فرزند دوم خانواده است که از کارش در تلویزیون خورشید 4 سال می‌گذشت و 2 ماه از گرفتن سند لیسانش گذشته بود.

او در یک خانواده 7 نفری با اقتصاد متوسط بزرگ شده است ولی حالا خانواده‌اش را تنها گذاشته. پدرش با تن صدایی آرام وضعیت مادرش را خوب توصیف می‌کند اما می‌گوید شما که می‌دانید مادر وقتی فرزندش را از دست بدهد چه می‌کشد.

میر طاهرشاه امیری، پدر میرویس شاه است. او هر روز ساعت 5 به پسرش زنگ می‌زده و از رسیدنش به خانه اطمینان حاصل می‌کرده است زیرا میرویس شاه هر روز زودتر از پدر به خانه باز می‌گشته‌است.

آخرین باری که پدر و پسر با هم صحبت کرده ‌بودند عصر جمعه روز قبل از اتفاق بوده است.

میرطاهر شاه امیری به پسرش زنگ می‌زند تا بداند آیا او به خانه بازگشته یا خیر که میرویس شاه می‌گوید امروز جمعه است و او به بازی والیبال با دوستانش آمده است.

آقای امیری از یکی از دوستانش می‌شنود که موتر حامل کارمندان تلویزیون خورشید مورد هدف قرار گرفته است. به او زنگ می‌زنند و می‌گویند: “آیا از بچه‌ت خبر داری؟ موتر تلویزیون را مین زده است.”و به این ترتیب میرطاهرشاه به تکاپو می‌افتد تا زودتر با پسرش حرف بزند.

میرطاهر شاه امیری به خبرنامه گفت: “به یکی از شماره‌هایش زنگ زدم اما جواب نداد و بعد به شماره شخصی‌اش که داشتم زنگ زدم چرا که هیچ وقت تماسم در این شماره بی پاسخ نمی‌مانند، هر جایی که بود… پیش وزیر، وکیل یا هر کسی تماسم را جواب می‌داد و می‌گفت که پدر مصاحبه دارم دوباره به تو زنگ خواهم زد، ولی آن روز جواب نداد. شماره خاموش نشان می‌داد از یکی از دوستانم خواستم مرا به شفاخانه برساند و بعد از آن فهمیدم که شهید شده است.”

فرزند ارشد که پدرش را تنها گذاشت

شفیق‌الله ذبیحی 20 ساله که تازه از مکتب فارغ شده بود تصمیم داشت طب بخواند اما شیوع ویروس کرونا، قرنطین و به تعویق افتادن امتحانات کنکور باعث شد تا او نیز منتظر شرایط عادی و نورمال سیستم درسی باشد.

او سه سال در تلویزیون خورشید در بخش فنی کار کرده است. فرزند ارشد خانواده بوده و در یک فامیل 4 نفری بزرگ شده است.

این فامیل وضعیت اقتصادی متوسط دارد و منبع درآمد آنان شفیق‌الله ذبیحی بوده. اسدالله ذبیحی پدر شفیق‌الله ذبیحی، کارمند ریاست امنیت بوده که در سال 1382 تنقیض تشکیلاتی شده و تا کنون بیکار می‌باشد.

او که نان‌اور خانه بوده از سوی پدرش پسری آرام و متین توصیف می‌شود که در اوایل حکومت طالبان متولد شده است.

اسدالله ذبیحی شب قبل از این اتفاق با پسرش صحبت کرده بود. او به خبرنامه گفت: “به شفیق الله زنگ زدم که خانه نیامده است و او در جوابم گفت که امشب نوکری است و فردا به خانه خواهد آمد اما فردای آن روز ساعت چهار در مسیر خانه ماین انفجار کرد و من او را برای همیشه از دست دادم.”

آقای ذبیحی خبر انفجار موتر حامل پسرش را از زنگی که دریافت کرده باخبر شده است. او به شفاخانه امرجنسی کابل رفته اما همکاران شفیق الله ذبیحی گفته‌اند که او را به شفاخانه پایتخت منتقل کرده‌اند و با رسیدن به این شفاخانه در میابد که پسرش کشته شده است.

مادر شفیق‌الله وضعیت صحی خوبی ندارد. او شب گذشته نیز به خاطر شرایط صحی‌اش به شفاخانه رفته است.

تلویزیون خصوصی “خورشید” که روز شنبه “هشتمین سالگرد” فعالیت خود را جشن گرفته بود در همین روز دو کارمند خود در بخش فنی و اقتصادی‌اش را از دست داده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *