جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

شکنجه و به رود انداختن کارجویان افغان در مرز با ایران؛ تحقیقات به کجا رسیده است؟

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

پس از گذشتن نزدیک به یک ماه از شکنجه و به رود انداختن مسافران افغان در نوار مرزی افغانستان و ایران، و تعیین هیات حقیقت یاب افغانستان و همکاری ایران، وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که هیات دیپلماتیک ایران به هدف بررسی رویداد شکنجه و به آب انداختن کارجویان افغان توسط نیروهای مرزی ایران، روز گذشته (سه‌شنبه،۶جوزا) وارد کابل شده است. عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی در صفحه فیس‌بوک خود از دیدار با این هیات ایرانی خبر داده‌است. او تصریح کرده‌است که در این دیدار، «آخرین پیشرفت‌ها در خصوص تحقیقات دو کشور در این زمینه مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت و ما خواهان تحقیقات و رسیدگی جدی و منصفانه به این حادثه شدیم.» اما عبدالله از جزییات آخرین پیشرفت‌ها در تحقیقات هیات‌ها چیزی بیشتری نگفته است. رییس شورای عالی مصالحه ملی همچنین نوشته است که هیات ایرانی با تقبیح حادثه و تأکید بر روابط حسنه میان دو کشور، نسبت به همکاری جدی با گروه تحقیق و رسیدگی به قضیه اطمینان داده است.

به رود انداختن کارجویان افغان؛ از ایران انکار از افغانستان اسرار

محمدحنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز در دیدار با هیات دیپلماتیک ایران، در مورد شکنجه و رود خانه انداختن کارجویان افغان از سوی نیروهای مرزی ایران و مراحل مختلف تحقیقات هیئت افغانستان و اسناد و مدارک به دست آمده گفتگو کرده و خواهان توجه بیشتر دولت ایران به تحقیقات مشترک شده‌است. او تاکید کرده که هدف از این تحقیقات دریافت حقایق، رسیدگی قانونی به عاملین آن و اتخاذ تدابیر لازم است تا در آینده از واقع شدن چنین حوادث که ممکن بر روابط دو کشور تاثیرگذار باشند، جلوگیری شود.

براساس اعلان وزارت خارجه افغانستان، محسن بهاروند، معین وزارت امور خارجه ایران و رییس هیات دیپلماتیک آن کشور، ضمن محکوم کردن این رویداد آن را برای مردم و دولت ایران «غیر قابل قبول خوانده» تاکید کرده که ایران متعهد است تا این حادثه را مشترکاً با هیئت افغانستان تا تامین عدالت بررسی و تعقیب کند. او همچنان گفته که اسناد و مدارکی که هیئت تحقیق جانب افغانستان یافته‌است را تسلیم شده و آن را از مجاری مرتبط دولت خویش نیز تحقیق کرده و نتایج را با جانب افغانستان شریک می‌کند.

این همه درحالی است که به تاریخ ۱۳ ثور سال جاری گواهان رویداد با ورود چندین جنازه به شهر هرات در شبکه‌های اجتماعی ادعا کرده‌اند که شماری از کارجویان افغانستان که می‌خواستند به طور غیر قانونی وارد ایران شوند از سوی نیروهای مرزی آن کشور بازداشت، شکنجه و سپس به رود انداخته شده‌اند که شماری جان باخته‌اند، شماری مفقود شده و شماری هم نجات یافته‌اند. به تعقیب این رویداد، حکومت افغانستان هییت حقیقت یابی را برای بررسی موضوع تعیین کرد که طبق یافته‌های این هیئت به ریاست حمید طهماسی، سرمفتش قوماندانی اعلی قوای مسلح از مجموع ۴۶ تن از کارجویان افغان در رودخانه ۱۷ تن مفقود ۱۲ تن جانباخته و ۱۷ تن نیز نجات یافته‌اند.

از سویی ایران بارها این اقدام نیروهایش را رد کرده و گفته است که این رویداد در خاک خود افغانستان رخ داده‌است. پیش ‌از سفر هیات ایرانی، گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه گفته بود که اسناد، مدارک و شواهدی که از سوی کمیساران مرزی افغانستان مبنی بر شکنجه و به آب انداختن کارجویان افغانستانی در امتداد سرحد با ایران، در اختیار کمیساران سرحدی این کشور قرار گرفته، از سوی آنان رد شده است.

در همین حال بستگان قربانیان این رویداد بارها از حکومت خواستار پی‌گیری عاملان این رویداد و تطبیق عدالت شده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان