جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

چرا ممکن است به واکسن کرونا دست پیدا نکنیم؟

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

واکسین‌ها در اصل ساده اما در عمل پیچیده هستند. واکسن ایده‌آل در برابر عفونت از بدن محافظت و از شیوع آن جلوگیری می‌کند. اما چنانچه تاریخچه واکسن نشان می‌دهد، هیچ یک از این موارد به راحتی حاصل نمی‌شود.

بیش از 30 سال است که دانشمندان کار روی HIV، ویروسی که باعث ایدز می‌شود، را شروع کرده‌اند اما هنوز هیچ واکسنی نداریم.

دانشمندان قبلاً روی واکسن‌های کرونا ویروس کار کرده‌اند، بنابراین این بار هم از ابتدا شروع نکردند. پیش از این، دو نوع دیگر این ویروس باعث شیوع بیماری‌های کشنده یعنی سارس و مرس شده‌بود، و تحقیقات واکسن برای هر دو انجام شده، اما هیچکدام مجوز نگرفته‌اند.

با این حال، نگرانی اصلی در واقع این است که کرونا ویروس‌ها تمایلی به ایمنی طولانی مدت ندارند. حدود یک چهارم سرماخوردگی در اثر کرونای انسانی ایجاد می‌شوند، اما واکنش ایمنی آنقدر سریع از بین می‌رود که فرد می‌تواند مجددا به آن بیماری مبتلا شود.

محققان دانشگاه آکسفورد به تازگی خون بیماران کووید-۱۹ را که بهبود یافته‌اند تحلیل کردند و دریافتند که سطح آنتی‌بادی IgG (آنتی‌بادی‌هایی که مسئول ایمنی طولانی مدت هستند) در ماه اول عفونت به شدت بالا می‌رود، اما دوباره کم می‌شود.

هفته گذشته دانشمندان دانشگاه راکفلر در نیویورک دریافتند اکثر افرادی که بدون مراجعه به بیمارستان از کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند، آنتی‌بادی‌های زیادی علیه ویروس ایجاد نکردند.

استنلی پرلمن، محقق کرونا در دانشگاه آیووا می‌گوید: “این مسئله واقعا چالش‌برانگیز است. اگر عفونت طبیعی به شما ایمنی نمی‌دهد، مگر اینکه عفونت خیلی شدید باشد، واکسین چه خواهد کرد؟ البته ممکن است موثر باشد، اما هنوز نمی‌دانیم. “

نکته دیگر اینکه، هرچند کرونا تاکنون نسبتاً پایدار بوده اما مانند همه ویروس‌ها در حال دستیابی به جهش است. برخی تغییرات ژنتیکی در پروتئین “اسپایک” ویروس که اساس اکثر واکسن‌هاست، مشاهده شده‌است. اگر پروتئین اسپایک بیش از حد جهش بیابد، آنتی‌بادی‌های تولید شده توسط واکسن دیگر تاثیر چندانی نخواهند داشت.

ایمنی واکسن کرونا

در تلاش برای تولید واکسن، ایمنی باید در اولویت قرار بگیرد. بر خلاف داروهای آزمایشی برای بیماران به شدت ناخوش، این واکسن به میلیاردها انسان سالم داده می‌شود. این بدان معناست که دانشمندان باید عوارض جانبی خطرناک را به دقت بررسی کنند. در طول جستجوی واکسن سارس در سال 2004، دانشمندان دریافتند که یکی از موارد باعث هپاتیت در راسوی اهلی شد.

نگرانی دیگر این است که ممکن است آنتی‌بادی‌های تولیدشده توسط واکسن عفونت‌های آینده را بدتر کنند. این تاثیر، سبب عفونت شدید ریه در حیواناتی شد که واکسن سارس و مرس را دریافت کرده‌بودند.

جهت مطالعه مقاله ها و اخبار سبک زندگی اینجا را ببینید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان