روزنگاری کرونا ویروس در افغانستان (46)؛ از سیر صعودی مبتلایان تا ضرر گسترده صنعت کاران

توسطفرشته فرهنگ

خرداد ۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : خرداد ۶, ۱۳۹۹ , , ,

 وزارت صحت، اعلام کرده است که در جریان ۲۴ ساعت گذشته ۵۹۱ مورد تازه ویروس کرونا (کویید۱۹) در کشور ثبت شده است.

وزارت صحت عامه امروز دوشنبه (۵جوزا) گفته است که این موارد تازه شامل ۳۹۰ مورد در کابل، ۶۲ مورد در هرات، ۳۶ مورد در بلخ، ۲۱ مورد در بادغیس، ۱۸ مورد در ننگرهار، چهارده، چهارده مورد در تخار و کنر،۱۱ مورد در جوزجان و ۷ مورد در میدان وردک است.

این وزارت افزوده در پکتیا و بغلان هر یک ۵ مورد، ۳ مورد در خوست، در پنجشیر و غور هر یک دو مورد و یک مورد نیز بامیان شامل مواردی اند که در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شده است.

عید فطر و بی توجهی شهروندان به ویروس کرونا

این درحالی است که پیشتر نیز وزارت صحت عامه کشور از مردم خواسته بود تا در خانه بمانند و از گشت و گذار در روز های عید خود داری کنند.

مسئولین وزارت صحت هشدار داده بود که اگر مردم توصیه‌های صحی را رعایت نکنند، در شفاخانه های این کشور  ظرفیت آزمایش و بستر کافی برای درمان مبتلایان باقی نخواهد ماند.

با این وجود با فرارسیدن عید فطر و عدم رعایت قرنطینه در شهر بسیاری‌ها برای خرید و بازدید از اقوام خود هیچ توجه‌ی به خطر ویروس کرونا و شیوع آن نداشته‌اند.

به گفته وزارت صحت با ثبت موارد جدید، اکنون شمار مجموعی مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به۱۱ هزار و ۱۷۳ تن رسیده ایت.

براساس اعلان وزارت صحت در ۲۴ ساعت گذشته یک تن در هرات جان باخته که قربانیان ویروس کرونا در کشور ۲۱۹ تن رسیده و نیز در عین زمان ۲۲ تن بهبود یافته که شمار بهبود یافتگان به یک هزار ۹۷ تن رسیده است.

کمبود تجهیزات طبی و پیامدهای اقتصاد

همزمان با افزایش روزافزون شمار مبتلایان ویروس کرونا افغانستان در هرات و کابل تا کنون به کمبود امکانات صحی روبرو شده است.

به گفته وزارت صحت با افزایش شمار مبتلایان ویروس کرونا در کابل این ولایت با کمبود شفاخانه مخصوص این ویروس روبرو شده و قرار است سه شفاخانه دیگر ویروس کرونا در این ولایت ساخته شود.

از سوی هم عبدالحکیم تمنا رییس صحت عامه هرات امروز گفته است: “انجام ازمایش ویروس کرونا یا covid ۱۹ یک ازمایش چند مرحلا ای و پیچیده است که بر علاوه افراد متخصص و ماشین pcr نیاز به وسایل و امکانات زیادی دارد که نبود هر کدام از انها مانع انجام ازمایش می شود.”

تمنا افزوده که ولایت هرات در ابتدای شیوع کرونا با کمبود کیت آزمایش مواجه بوده که بعد از تلاش های زیاد تعداد کافی کت های تشخیص ویروس کرونا در دسترس آن قرار گرفته است.

در این بین همچنان یافته‌های اتاق معادن و صنایع نشان می‌دهد که در جریان 2 ماه گذشته و شروع شیوع ویروس کرونا در کشور، فعالیت 40 درصد کارخانه‌ها در سرتاسر کشور متوقف شده است.

بر اساس این یافته‌ها 30 درصد کارخانه‌ها در کشور نیمه فعال می‌باشد.

این در حالی است که پیش از این نیز ارقام جهانی نزول ۶ پله‌ای رشد اقتصادی افغانستان را در این شرایط نشان داده بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *