ویروس کرونا؛ روزهای عید، قرنطین کامل شهر کابل و میکانیزم جدید برای گشت و گذار محدود

توسطفریدون حسنی

خرداد ۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : خرداد ۲, ۱۳۹۹

پس از شکست قرنطینه در شهر کابل مسوولین محلی این ولایت از قرنطین کامل این شهر در روز های عید و شیوه مدیریتی جدید قرنطینه بعد از عید خبر داده اند.

مسوولان محلی کابل می‌گویند که در جریان سه روز عید، برای جلوگیری از گسترش و انتشار ویروس کرونا، شدیدترین محدودیت‌ها بر گشت‌وگذار در کابل وضع می‌شود.

محمدیعقوب حیدری، والی کابل امروز پنج‌شنبه(1جوزا) در یک نشست خبری این موضوع را ابلاغ کرده است.

حیدری افزود دید‌وبازدید، مهمانی و تفریح در جریان روزهای عید ممنوع است و به نیروهای امنیتی دستور داده شد که محدودیت‌های وضع شده بر گشت‌وگذار را به گونۀ جدی تطبیق کنند.

او از باشنده‌گان کابل می‌خواهد که با نیروهای امنیتی کشور برای تأمین نظم شهری در روزهای عید همکاری کنند و سبب سرگردانی خود و نیروهای امنیتی نشوند.

والی کابل با بیان اینکه انتشار بیش‌تر ویروس کرونا و بلند رفتن آمار مبتلایان در شهر کابل گسترش یافته است تاکید کرده که در روزهای عید به شهروندان اجازه داده نخواهد شد که از ولسوالی‌ها به شهر کابل و یا برعکس آن سفر کنند.

شیوه جدید قرنطین بعد از عید

پس از آنکه در چند روز اخیر با وجود گسترش ویروس کرونا در شهر کابل قرنطین این شهر شکست و شهروندان به جاده ها ریختند والی کابل می گوید دلیل شکیت قرنطین فقر و تنگ دستی و هم خستگی مردم بوده است.

حیدری تاکید کرد برای مدیریت قرنطین بعد از روز های تدابیر مشخص به کابینه ارایه شده که از سوی کابینه نیز مورد تایید قرار گرفته است.

والی کابل خاطرنشان کرد که تدابیر جدید شامل فعالیت های محدود گشت و گذار و اصناف می شود که بعد از عید عملی خواهد شد.

به گفته او بر اساس این تدابیر جدید خوراکه فروشی ها، میوه و ترکاری فروشی ها، نهادهای کمک رسان، بانک ها و تانک تیل ها می توانند به حالت عادی و با اتخاذ تدابیر صحی فعالیت می کنند، مغازه های تولید و فروش مواد تعمیراتی، میوه خشک فروشی ها بزازی ها، عکاسی ها، فروشگاه لباس و بوت از ساعت 8 صبح الی ساعت دو عصر می توانند فعال باشند.

حیدری اضافه کرد که ترمیم گاه های موتر و پرزه فروشی ها که در ساحات مشخص قرار دارند از ساعت دو الی 5 عصر، سایر اصناف خورد و ریز از ساعت 12 الی ساعت 5 و همچنان خیاطی ها از ساعت 6 عصر الی 12 شب می توانند فعال باشند.

او با بیان اینکه عمده فروشی ها از ساعت 8 صبح الی 12 فعالیت کرده می توانند گفت وسایط امبولانس، اطفاییه وسایط دولتی وسایط داکتران، دیپلمات های خارجی، کارمندان رسانه به صورت عادی گشت و گذار کرده می توانند و وسایط که بیش از سه سرنشین انتقال می دهد ممنوع بوده و وسایط تناژبلند از ساعت 9 شب الی 5 صبح می توانند فعال باشند.

والی کابل تاکید کرد که وسایط تیز رفتار کوچک که که شماره آخر نمبر پلیت آن جفت باشد در روز های جفت و سایط کوچک شماره آخر نمبر پلیت آن طاق باشد در روز های طاق می توانند فعالیت کنند.

این اقدامات در حالی صورت گرفته است که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به هشت هزار و 676 تن رسیده که بیشترین در شهر کابل قرار دارند.

جهت مطالعه مقاله ها و اخبار سبک زندگی اینجا را ببینید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *