جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
10 بازدید

خبرنامه اختصاصی: یافته های گزارش هیئت مجلس نمایندگان از حمله تروریستی بر مراسم سالگرد شهید عبدالعلی مزاری چیست؟

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

 صبح روز 16 حوت 1398 حمله بر مراسم سالگرد شهید وحدت ملی استاد عبدالعلی مزاری، از سوی یک گروه تروریستی که در ساختمانی از سمت شرق مشرف به مصلا جای گرفته بودند، شروع شد و تا عصر آن روز جنگ و درگیری ادامه یافت. مسوولیت آن حمله خونین شاخه ولایت خراسان داعش بر عهده گرفت. در آن رویداد خونین بیش از 60  نفر ملکی کشته شد و بیش از 100 نفر دیگر زخمی شدند.  پس از آن، به تاریخ 20 حوت 1398 هیات هفت نفری تحت ریاست محترم توفیق وحدت با اشتراک هر یک؛ غلام حسین ناصری، حاجی حفیظ جلیلی، عارف رحمانی، مهدی راسخ، عبدلکریم کریمی و زهره نوروزی اعضای مجلس نمایندگان به عنوان عضو، از سوی شورای ملی برای بررسی آن رویداد تعیین شدند. اکنون این هیأت پارلمان، گزارش شان از حمله بر مصلای شهید عبدالعلی مزاری را نهایی کرده که #خبرنامه به یک نسخه از این گزارش دست یافته است.

نکات مهم گزارش پارلمان در مورد حمله تروریستی بر مصلای شهیدعبدلعلی مزاری

این گزارش در قالب چند جلسه تهیه شده است که در جلسه اول، تحقیق و بررسی این هیأت در دیدار با ستاد مردمی برگزاری مراسم آغاز شده است.

جلسه اول:

بر اساس این گزارش، مسوولین ستاد مردمی سه جلسه مکرر با مسوولین حوزات امنیتی، مسوولین زون امنیتی و قمندان امنیه کابل و رییس امنیت ملی کابل داشته و هر بار برای مسوولین ستاد مردمی از تأمین امنیت مراسم اطمینان داده شده است. بر اساس گفته‌های ستاد مردمی برگزاری مراسم، یک شب قبل از مراسم، جلسه‌ی ستاد مردمی با اشتراک قومندان امنیه کابل، رییس امنیت ملی کابل و مسوولین زون در صحن مصلای شهید مزاری، برگزار شده و به ستاد مردمی اطمنان داده شده که در فاصله 3 کیلومتری ساحه را تصفیه کرده‌اند.

جلسه دوم:

هیأت پارلمان جلسه دوم را با رییس امنیت کابل و معاون قمندان امنیه کابل داشته‌اند که آن‌ها بیشتر مسوولیت را متوجه حلقات پایین و مسوولین محل کرده و از اجراأت خویش کدام اسناد در اختیار هیات پارلمان قرار نداده‌اند.

بر اساس این گزارش، هیأت پارلمان با مسوولین حوزات پولیس و امنیت ملی نیز جلسه داشته و از ایشان نیز بازپرسی صورت گرفته که مسوولین حوزات تأکید کرده‌اند که مطابق پلان تدابیری داده شده اجراآت کرده‌اند و به مسوولین نیز کتبی گزارش داده‌اند.

بر اساس این گزارش، تعدادی از عاملین قضیه از ولسوالی شکردره کابل گرفتار شده است.

نتیجه‌گیری

بر اساس نتیجه‌گیری این هیأت، دو ماه قبل از وقوع آن رویداد، یگ فامیل از ولایت لغمان در ساختمان حاکم بر مصلا کوچ آمده بودند که از ایشان ضمانت گرفته شده و رهنمایی معاملات نیز ثبت کرده است، اما شرکت ضمانت کننده جعلی بوده و همان شرکت جعلی است که در شکر دره نیز ضمانت داعشی‌ها را کرده است.

چند روز قبل از مراسم آن فامیل از ساختمان رفته و به جای آن‌ها تروریستان آمده بودند. سه روز قبل از مراسم، چند عدد فرش در این ساختمان آورده شده که گویا با همین فرش‌ها مهمات و اسلحه تروریستان انتقال داده شده است. براساس این گزارش، در روز حادثه و در جریان انداخت دشمن بر مردم، در بام ساختمان مربوطه دو نفر از مفرزه امنیت ملی مسلح بوده است، اما هیچ عکس العمل انجام نداده اند.

بر اساس این گزارش، ریاست امنیت کابل و قمندانی امنیه کابل پلان تدابیری داده بودند، اما در پلان تدابیری پلان تلاشی منازل نبوده و ثارنوال نیز معرفی نکرده بودند. و تا حالا نیز، فقط کارمند شرید، آمر زون حوزه و آمر حوزه  شش امنیت ملی مورد پیگرد قرار گرفته اند.

جمع‌بندی

بر اساس جمع‌بندی هیأت از رویداد 16 حوت 1398، در این گزارش ذکر شده که؛

یک: ریاست امنیت ملی کابل و قمندانی کابل باید پلان تلاشی منازل را کتبی داده و ثارنوال معرفی می‌کردند، اما متأسفانه در این مساله هیچ توجه نشده است.

دو: از اجراآت مسوولین زون و حوزه به صورت دقیق کنترل و ارزیابی نشده است.

در پایان گزارش پارلمان از حمله بر مراسم شالگرد شهید وحدت ملی استاد عبدالعلی مزاری، آمده است که:

«بنآ هیات بررسی افراد ذیل را به دلیل غفلت وظیفوی و انجام ندادن وظیفه، در رخ دادن حادثه مقصر دانسته و جهت بررسی بیشتر به ثارنوالی معرفی می نماید.

قوماندان امنیه کابل، معاون قوماندان امنیه کابل

ریس امنیت ملی کابل و معاون شهری کابل

مدیر زون 1 امنیت ملی

مسول زون پولیس ملی

مسول قطعه رجال برجسته که در روز مراسم ساحه مربوط ایشان بوده است

آمر حوزه و مدیر جنایی و کارمندان مربوط به ساحه از حوزه شش پولیس ملی

آمر حوزه، مدیر زون 3، کارمند شرید مربوطه از حوزه شش امنیت ملی

دو نفر سرباز مفرزه امنیت ملی که در بام ساختمان مربوطه بوده است و هیچ عکس العمل نشان نداده است.

چوکی دار ساختمان و مسول رهنمایی معاملات مربوطه.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان