جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

شیوع ویروس کرونا؛ انتقاد دیدبان شفافیت از نظارت غیرموثر وزارت صحت از مراکز صحی دولتی

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

دیدبان شفافیت افغانستان می‌گوید که دولت افغانستان باید بر نیازهای فوری مراکز صحی برای مبارزه با ویروس کرونا (کوید-19) تمرکز کند.

دیدبان شفافیت افغانستان امروز(یک‌شنبه، ۲۸ثور) با نشر یک تحقیق تازه گفته است که در وضعیت افزایش شیوع ویروس کرونا، تحقیق این نهاد نشان می دهد که مراکز صحی دولتی افغانستان(کلینیک و شفاخانه) با چالش های عملیاتی، حفظ و مراقبت، مدیریتِ ضعیف پرسنل، و نظارت غیرموثر توسط وزارت صحت عامه روبرو است.

این تحقیق بر بنیاد سروی از 41 مرکز دولتی صحی حوزه‌ای، ولایتی، ولسوالی و سطح محل در 13 ولایت تهیه شده است. این گزارش دربردارنده ارزیابی از مدیریت زیرساخت ها، بخش طبی و منابع بشری سیستم صحی افغانستان و میزان تاثیر این بخش ها بر ظرفیت مراکز صحی در امر ارایه خدمات صحی است.

coronavirus1

سید اکرام افضلی، رییس اجرایی دیدبان شفافیت گفته است: “سکتور صحت دولتی دارای نکات قوت است؛ از جمله باز بودن تمامی مراکز صحی، اما کیفیت خدمات صحی در اثر کمبود منابع و امکانات و ضعف نظارت با مشکل روبرو است”.

در گزارش دیدبان شفافیت آمده که اعتبارنامه ها و مدیریت کارکنان صحی نسبتا خوب است و طبق تحقیق، تنها 7 درصد داکترها برای خدماتی که ارایه می کنند، تصدیق شده نیستند. همچنین ارزیابی سالانه قناعت بخش است و در  80 درصد مراکز صحی انجام می‌شود. از سوی دیگر، 83 درصد، رفتار پرسنل صحی با بیماران را خوب گزارش داده است. این در حالی است که استاندارد بخش‌های حفظ و مراقبت و عملیاتی بد گزارش شده است.

دیدبان شفافیت افغانستان در تحقیق خود به عنوان مثال آورده است که 39 درصد مراکز صحی آب پاک ندارند، 51 درصد سطوح شیب دار برای صندلی های چرخی(ویل چِیر) بیماران ندارند، تنها 22 درصد دارای لوازم هشدار آتش و 2 درصد دارای دروازه خروجی اضطراری اند. همچنان بخش رساندن تجهیزات طبی با 59 درصد مشکل گزارش شده و همین درصد در مورد مشکلات سیستم گرمایشی مراکز صحی در زمستان نیز گزارش شده است. از سوی دیگر، آمبولانس در اکثر تسهیلات صحی وجود دارد، اما تا هنوز تعدادی از مراکز صحی یا آمولانس ندارند و یا تعداد آمبولانس ها ناکافی و پاسخگوی تقاضا نمی باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان