روزنگاری کرونا ویروس در افغانستان (41)؛ از افزایش روزافزون کرونا تا بازگشت بیش از 13 هزار مسافر گیرمانده

توسطفرشته فرهنگ

اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹ , ,

 وزارت صحت عامه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۶۲ واقعه جدید ابتلا به ویروس کرونا در سراسر افغانستان ثبت شده است.

این وزارت امروز (یک‌شنبه، ۲۸ثور) گفته است که در یک شبانه روز گذشته، ۲۶۲ واقعه جدید  ابتلا به ویروس کرونا در کشور ثبت شده که با این موارد جدید، شمار  افراد مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان، به ۶ هزار و ۶۶۴ تن رسیده است.

روزنگاری کرونا در افغانستان؛ جان باختن دوازدهمین داکتر

به گفته این مقام صحی، در ۲۴ ساعت گذشته ۲ فرد مبتلا به ویروس کرونا در کشور جان باخته و ۷ تن دیگر بهبود یافته اند. به این ترتیب، شمار جان باختگان کرونا به ۱۶۹ تن و بهبودیافتگان به ۷۸۴ تن رسیده است.

در عین حال حبیب شاه انصاری، رییس صحت عامه‌ خوست امروز یک شنبه (۲۸ثور) خبر جان باختن یک داکتر در نتیجه ابتلا به ویروس کرونا را تایید کرده افزود، “نیک الرحمن شهزاد”، یکی از پزشکان متخصص این ولایت، شام روز گذشته در نتیجه ابتلا به ویروس کرونا جان باخته است.

به این ترتیب، شمار داکتران جان باخته در نتیجه ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان به ۱۲ تن رسید.

همچنین محمدرفیق شیرزی، سخنگوی ریاست صحت عامه ولایت هرات امروز (یک‌شنبه، ۲۸ثور) گفته است که در یک شبانه روز گذشته، ۱۴۲ نمونه شامل ۱۰۵ نمونه مربوط به ولایت هرات، در لابراتوار این ولایت آزمایش شده که ۵۷ نمونه آن مثبت تشخیص شده است.

مسوولان در ریاست صحت هرات همچنین گفته‌اند که ۱۳ زندانی در این ولایت به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

محمدرفیق شیرزی، سخنگوی ریاست صحت هرات امروز یک شنبه (۲۸ثور) به خبرنامه گفت، ۱۳ زندانی در زندان ولایت هرات به ویروس کرونا مبتلا شده و ۸ تن دیگر نیز مشکوک به این ویروس هستند.

امکانات صحی و عبور مسافران از گذرگاه تورخم

در این شرایط دیدبان شفافیت افغانستان می‌گوید که دولت افغانستان باید بر نیازهای فوری مراکز صحی برای مبارزه با ویروس کرونا (کوید-۱۹) تمرکز کند.

دیدبان شفافیت افغانستان امروز (یک‌شنبه، ۲۸ثور) با نشر یک تحقیق تازه گفته است که در وضعیت افزایش شیوع ویروس کرونا، تحقیق این نهاد نشان می‌دهد که مراکز صحی دولتی افغانستان (کلینیک و شفاخانه) با چالش های عملیاتی، حفظ و مراقبت، مدیریتِ ضعیف پرسنل، و نظارت غیرموثر توسط وزارت صحت عامه روبروست.

با این وجود عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار گفته است که در جریان بازگشایی موقت یک روزه گذرگاه تورخم، ۱۳ هزار و ۵۵۰ مسافر گیرمانده افغانستان در پاکستان وارد کشور شدند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *